Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tronde
    • Apr 2010
    • 105

Originally posted by Alfalfa
    Jeg skal passe meg for å tråkke på folk som ikke lenger kan forsvare seg, men det er et par ting jeg gjerne vil gjøre kjent, og som jeg synes er ganske påfallende, og som jeg mener bør kryssjekkes...

Last ned følgende dokument:

Åpne dokumentet i Acrobat Reader og se på "Document Properties"...

Gjør så det samme med følgende dokument:

Det er benyttet EKSAKT samme versjon/revisjon av PDF-destiller, og dokumentene er skrevet i samme Word-program...
    Og forfatter er oppgitt som "Terje".

Forøvrig bør en forespørsel hit http://www.luftfartstilsynet.no/postjournal/ bringe klarhet i hva som kommer fra LT.

Comment

• spitmk16
      • Oct 2005
      • 1367

Originally posted by E.R.
      Kanskje på tide å få diskusjonen inn på et konstruktivt spor nå. Kanskje vi kan få fram en del momenter som kan brukes i et evt kommende regelverk.

Jeg synes et regelverk ikke behøver å være mer omfattende enn det faktisk er nødt til. Vi diskuterer det kommende regelverket som om det er et familiemedlem som lever et selvstendig liv. Det handler vel egentlig om hvordan man kan forhindre evt ulykker innenfor sporten.

Kunne vært greit om noen kunne nevne et par ulykker som kunne vært unngått dersom man hadde hatt en perm med sertifiseringspapirer og loggbok liggende bak i bilen mens man fløy.

Har følgende forslag til nytt regelverk:

§ 1
      SØRG FOR AT FLYET DITT ER I ORDEN FØR DU FLYR DET. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§2
      SØRG FOR AT DU KAN FLY FLYET DITT. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§3
      VIS HENSYN NÅR DU FLYR OG UTSETT IKKE DEG SELV ELLER ANDRE FOR FARE MED FLYGINGEN DIN.

§4
      VÆR HENSYNSFULL OG HJELPSOM MOT ANDRE PILOTER SOM BER OM DIN HJELP.

Trenger vi så mye mer? Har du andre forslag, så kom med dem.
      §5 Sørg for at noen holder flyet ved start av motor, evnt forankre flyet (Gjelder fuel og bensinfly)

§6 Ta kontroll om alle rorene fungerer før take off

Jeg opplevde på en flytur der en startet flyet, hadde glemt å sette på kontrollen på flyet, og flyet kjørte bortover isen uten noe som helst kontroll. Var ingen som ble skadet, og eiern fikk seg en laaang gåtur.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Hvorfor ikke kontakte vedkommende i Luftfartstillsynet og spørre han direkte? I klubben vår så ligger dokumentene ute og epost adressen til vedkommende står der. Synes at alle insinuasjonene her er for barnslige. Regelverk kommer før eller siden, hvorfor ikke bidra til at det blir bra istedenfor å bruke energien på drittkasting og flisespikkeri.

Skal lese igjennom forslaget i kveld og se om det er så bak mål at det bør makuleres eller om det bare trenger finpussing eller kanskje noe midt i mellom.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• sunbird
          • Jan 2009
          • 98

Det kunne vel kanskje være på sin plass at noen i NLF oppdaterte web sidene sine etterhvert som det kommer inn forandringer til dette regelverket. Det må da ha gått opp for noen der inne at det er stor interesse for hva som foregår i denne saken. Og det blir bare mer krangling når de holder medlemmene sine i det uvisse. Vi bør ha krav på det i hvertfall.

Comment

• Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

Originally posted by Superstar40
            Synes at alle insinuasjonene her er for barnslige. Regelverk kommer før eller siden, hvorfor ikke bidra til at det blir bra istedenfor å bruke energien på drittkasting og flisespikkeri.
            Så hvis hele prosessen er satt igang på feil grunnlag og omfang, så er det helt greit?

Skjønner isåfall hvorfor Jens sitter med makten i Norge, og ikke Erna, når det er sånn tankegangen er...

"Det er helt greit at det gjøres fullstendig feil, så lenge det gjøres skikkelig....!"...

Beklager at jeg kan være pirkete og firkantet, men jeg jobber i et system hvor det ikke finnes rom for tvil og usikkerhet mht. beslutninger og gjenomføring av ting, og det farger meg nok, men...
            Likevel er jeg veldig forundret over at det er folk som ikke vet nok, men som likevel tviholder på at den dårlige informasjonen som finnes er mer enn bra nok..
            SS40: Du skjønte tydeligvis ikke det med bollene likevel.. Svidde boller blir ikke bedre av å stekes flere ganger på litt lavere varme...

Jeg tror ikke jeg gidder mer, men min tanke rundt dette er iallefall (for de som ennå ikke VIL forstå det!):

1. Få klarhet i hva som FAKTISK blir krevd fra LT.

2. Lag noe gjenomførbart som dekker det som blir krevd, evt. gi tilbakemelding om urimelige/ugjennomførlige krav.

3. Revider på grunnlag av tilbakemelding fra LT.

4. Send ut på høring.

5. Gå igjennom høringsresultatene, og gjør endringer/tillegg der det er ønskelig men innenfor kravene.

6. Send resultat til LT

7. Få det godkjent fra LT

8. Sett det i drift

9. Evaluer og ev.t revider og godkjenn igjen f.eks. annethvert år. (Dette er ikke statiske ting).

Prosessen nå har på mange måter vært helt omvendt...
            Man setter igang med noe, fullstendig uten krav-spec., noe som er helt nifst...

Lykke til... Hvis det blir vedtatt som det er, så håper jeg inderlig det rammer hardest de som ikke gidder å sette seg inn i ting før de synser og tror avgårde.. Grisehardt og intenst!

En siste spådom er at jeg tipper dette kommer til å føre til en eller flere av følgende:
            a) Mange forsvinner fra hobbyen
            b) Det et nytt forbund med et edruelig forhold til regler og reguleringer, og mange forsvinner over dit.
            c) Oppblomstring av jordepiloter

Hva har man så oppnådd? Nada...
            Last edited by Alfalfa; 21-09-10, 06:55. Reason: Tillegg...

Comment

• Ben_E
              • May 2003
              • 621

Originally posted by Outlaw
              Hvem trenger da noe mer?
              Richard B
              Luftfartstilsynet........
              Ben-Erik Ness
              Bergen Modellflyklubb

Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!

http://www.bmfk.no
              http://www.jetsofbergen.no

Comment

• Illusion
                • Jun 2008
                • 703

Originally posted by Superstar40
                Synes at alle insinuasjonene her er for barnslige.
                Ønsker å minne deg om at det kun finnes en type spørsmål som er for dumme og det er de som ikke blir spurt. Enten hjelper du til med å svare på en saklig og konstruktiv måte ellers lar du være...

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

Trenger L T mer eller tror man LT trenger mer?

mvh
                  Alf

Sendt via Tapatalk fra min HTC Desire

Comment

• forumpilot
                    • May 2008
                    • 26

Originally posted by orjanp
                    Det er vel en mulighet for at denne endringen nettopp er et resultat av høringen så langt. At de allerede har fått så mange tilbakemeldinger om nettopp vektgrensene. Slik at det er en av tingene som blir endret etter at høringsperioden er ute.
                    Hvordan skal da klubbene som ikke har svart forholde seg til høringsutkastet, hvis de forandrer det underveis?

Comment

• forumpilot
                      • May 2008
                      • 26

Originally posted by Ben_E
                      Luftfartstilsynet........
                      Ja vel, hvor står det hva LT krever?
                      Det er jo nettop det som er saken her, man har laget et regelverk uten å ha en forskrift fra LT.

Jeg legger ved et brav fra LT, dette er "raporten" de skrev etter besøk på Fagernes stevnet i vinter.
                      Det er lite der som tyder på at man trenger et så omfattende regelverk som foreslått.

Sitat fra brevet: "Med den rivende utviklingen som finner sted i RC-sporten, er det for LT også innlysende at
                      formaliserte lover og regler presser seg frem. Dette vil være regler som fokuserer på sikkerhet, og som
                      omhandler alle, inkludert piloter som ikke er tilsluttet noen organisasjon"

Her sier de at de skal ha sikkerhetsregler som omhandler alle, da er det vel muligens pilotkrav de sikter til?
                      Attached Files

Comment

• orjanp
                        • Nov 2007
                        • 726

Originally posted by forumpilot
                        Hvordan skal da klubbene som ikke har svart forholde seg til høringsutkastet, hvis de forandrer det underveis?
                        Er det endret? Ligger det et nytt utkast på NLF sine sider? Hvis ikke, så er det ikke endret og da forholder man seg til det som ligger der. Det gjør man selv om man har fått indikasjoner på noen av de endringene som sannsynligvis kommer etter at høringsfristen er gått ut.
                        Ørjan Pettersen
                        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• jab
                          • May 2007
                          • 407

Originally posted by E.R.
                          Har følgende forslag til nytt regelverk:
                          § 1
                          SØRG FOR AT FLYET DITT ER I ORDEN FØR DU FLYR DET. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§2
                          SØRG FOR AT DU KAN FLY FLYET DITT. DERSOM DU ER I TVIL, SÅ BE OM HJELP FRA NOEN SOM KAN HJELPE DEG.

§3
                          VIS HENSYN NÅR DU FLYR OG UTSETT IKKE DEG SELV ELLER ANDRE FOR FARE MED FLYGINGEN DIN.

§4
                          VÆR HENSYNSFULL OG HJELPSOM MOT ANDRE PILOTER SOM BER OM DIN HJELP.
                          Det er denne typen regelverk som faktisk vil ha en reel nytteeffekt. Realistisk sett så må det nok litt mer kjøtt på beinet for at LT skal kunne godkjenne det, men tankegangen og ordlyden er den rette.
                          Husk at for de aller fleste så er dette en helge hobby. Vi trenger et regelverket tilpasset den jevne modell flyver, ikke et spesial dokument for eliten. Og dette er vel hovedproblemet med det nåværende forslaget. For meg virker det som om at det har gått sport i å hente inn mest mulig regler fra forskjellige land. Resultatet blir et omfattende dokument som de fleste ikke klarer å forholde seg til.
                          NLF er en interesseorganisasjon for modell flyvere. Det burde dermed være i NLF's interesse å forfatte et minimum av regler som LT kan godkjenne. Det er lettere å legge til nye regler etter behov, enn å fjerne unødvendige regler som er blitt godkjent.

Comment

• spitmk16
                            • Oct 2005
                            • 1367

Jeg syns dette regel hysteriet vi har i Norge er helt vilt. For å sette det litt på spissen, så dør flere folk av bading og sjøliv i Norge pr år, enn antall skadde modellflyvere i løpet av 100 år. Snakker om avkapping av fingre, dødsfall osv. Innen bading er det null regler. Man kan bade nær sagt hvor man vil.

Paradokset er at der det er en relativ trygg hobby, der stort sett kloke hoder som driver med, der skal vi ha omfattende lov verk. Sunt bondevett har fungert inntil nå, og jeg mener at det vil fungere utmerket neste 100 årene også.
                            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• orjanp
                              • Nov 2007
                              • 726

Reglene er vel ofte et resultat av at man holder på med noe som kan skade andre og ikke bare seg selv. Bading medfører veldig liten risiko for å skade andre enn seg selv.
                              Ørjan Pettersen
                              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• spewster
                                MFN Skribent
                                • Aug 2007
                                • 1134

Hentet fra klubbsidene våre (publisert i 2006):

§1: BRUK HUET! FIRE KILO MODELLFLY I 100 KM/T ER ALDRI ET LEKETØY!
                                (Uansett hva dama sier)

§2: IKKE VIMS! STERK MOTOR,OG KNIVSKARP PROPELL PÅ 10 000 OMDREININGER KREVER FULL OPPMERKSOMHET!
                                (Spør en syvfinget modellbygger)

§3: DÅRLIG BALANSERTE FLY KAN RETT OG SLETT IKKE FLY.
                                (Bare prøv å stå på ett bein oppå en basketball)

§4: SLURVETE, SKJEIV ELLER UVØREN MONTERING FØRER TIL CRASH!
                                (Før eller siden svikter noe - alltid når du trenger det mest)

§5: SLURVETE OG UVØRENT VEDLIKEHOLD FØRER LIKE SIKKERT TIL CRASH!
                                (Tenk som om du sitter ombord)

§6: DÅRLIG INNKJØRTE OG UJUSTERTE MOTORER STOPPER UNDER TAKE-OFF!
                                (...når farten er minst og det er passe langt ned til bakken)

§7: FLY KUN TOPPLADET UTSTYR! DU MISTER KONTROLL UTEN FORVARSEL.
                                (Ikke ta "den siste turen før du pakker")

§8: SJEKK ALLTID RORUTSLAG OG RETNING FØR DU TAR AV.
                                (Kanskje oppdager du til og med at radioen ikke er på)

§9: SKRU ALDRI PÅ RADIOEN DIN NÅR ANDRE FLYR UTEN HA SAMMENLIGNET FREKVENS
                                (Syndere blir dyppet i fuel og rullet i balsaflis)

§10: HOLD UNGER OG TILSKUERE UNDER KONTROLL.. FLY PÅ ÅPNE STEDER UTEN HUS, BILER ELLER ANNET KOSTBART I NRHETEN
                                (Det er smart å holde seg unna ledninger, stolper,trær og dypt vann også)

§11: IKKE IRRITER ANDRE MED STØY. LYDDEMP SÅ GODT DET GÅR, OG TA HENSYN
                                (Vi trenger all goodwill vi kan få)

§12: HØYDE ER SIKKERHET - FOR MYE HØYDE ER FORSVINNINGSNUMMER
                                (Navn og adresse i modellen kan være en tanke...)

§13: FLY FLYET - IKKE LA FLYET FLY DEG
                                (Regel fra 1:1 skala som er like viktig for modellflygere)
                                Stian Håvak (82)
                                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...