Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Når man skal balansere blader til trex 450. Trenger man da å bry seg om at tyngdepunktet på bladene er likt? Eller holder det bare at de balanserer likt på vippa??
    varta

    Comment


    • Ja det skal man og nei det holder ikke, om man vil ha maks ut av den.

      Ta en tyngde og snurr den rundt deg først i et kort snøre og så et lengre så ser du fort at tp innvirker
      Last edited by Tintin; 06-09-08, 10:36.

      Comment


      • Det er bare det at det blir så utrolig mange runder med balanseringstape for å få korrigert tyngdepunktet, etter at jeg har korrigert vekta på det motsatte bladet :O

        Sitter nå her å prøver å finne ut av hvorfor heliet vibrerer såppass når bladene får fart nede på bakken. Gir seg når jeg har fått høy rpm. Men under akselerasjonen, så vibrerer det fælt. Så også at den runde biten på hodet var i ubalanse.. Har demontert nå, og legger merke til litt slakke i lageret til swashplata. Hvor mye tolereres her?
        varta

        Comment


        • Høres ut som du trenger et nytt par

          Det er helt normalt at heliet vibrerer eller til og rister så det hopper til du har fått opp turtall. Dette skyldes at bladene ikke har "svingt på plass" enda. Vet et gitt turtall avhengig av hvor hardt de er fastskrudd så retter de seg ut og kommer på linje, da slutter ristingen.

          Om den runde knappen er i ubalanse så er det vel nesten mer trolig at hele akslingen er bøyd og eller at du har for stor slark i lagrene rundt masten.

          Slark i lageret i swash har nok mindre å si her. Det på virker mest utslag på cyclic. Slark i lagrene rundt masten/hovedakslingen derimot vil påvirke dette.

          Comment


          • Ser også at det nederste drevet beveger seg "kraftig". Akslinger virker ikke bøyd. Klarte hvertfall ikke å oppfatte noen bevegele når jeg kjørte med bare den. Så enten er hodet i ubalanse, eller så lager det nederste drevet noen form for ubalanse (syns det er meget rart da men) eller så er det bare jeg som ikke klarer å se ubalansen uten hodet montert, og at det ER akslingen Det rare er at jeg har aldri vært i bakken med heliet
            varta

            Comment


            • Når det kommer til hodeknappen er det ikke uvanlig at hullet den skal krues fast i ikke er sentrert i hodeblokka så den hjelper det lite å se etter.
              Vibrasjoner i hodet kan også komme fra flybaren og padlene.
              Når jeg setter opp rotorhodet så sjekker jeg vibrasjoner fra hodet er klart uten bladegrips og flybar og sjekker for hver komponent som kommer på fra dettet trinnet.
              Har opplevs at flybarpadlene kan lage ubalanse og derfor må justeres litt offset selv om selve flybar stanga er 100% rett.
              Har 3 forskjellige sett med flybarpadler liggende.

              Det du derimot kan se det på er stykket med hodeblokk mellom bladholderen og flybar rammen.
              Vobler det her så har du ubalanse.
              Kjører du i gang rotorhodet uten flybar og bladholdere så kan du legge en skrutrekker mot hodeblokka og kjenne etter for vibrasjoner.
              Er du vibrasjonsfri på dette stadiet så er i hvertfall akslingen og hodeblokka bein.
              Så er det bare å sjekke for hver komponent som kommer på med unntak av bladene selvsagt.
              Ettersom det er flere ting i hodet en bare rotorbladene som kan skape vibrasjoner er det lurt og sjekke hele veien.
              Trex 450 blandingsrase 4S
              Logo 500
              Blade mCPX

              Comment


              • Originally posted by Talker View Post
                Ser også at det nederste drevet beveger seg "kraftig". Akslinger virker ikke bøyd. Klarte hvertfall ikke å oppfatte noen bevegele når jeg kjørte med bare den. Så enten er hodet i ubalanse, eller så lager det nederste drevet noen form for ubalanse (syns det er meget rart da men) eller så er det bare jeg som ikke klarer å se ubalansen uten hodet montert, og at det ER akslingen Det rare er at jeg har aldri vært i bakken med heliet
                Det er desværre skjeldent at drevene er 100% rund og ettert hva jeg har lest på helifreak så spiller det heller ikke den store rollen med tanke på vibrasjoner så lenge drevet ikke tar i noe.
                Trex 450 blandingsrase 4S
                Logo 500
                Blade mCPX

                Comment


                • Har byttet aksling nå, og der er ingen forskjell. Når sant skal sies, så er det veldig vanskelig å se om det er ubalanse inne i bildet, når jeg skrur av denne knappen. Skjønte ikke helt dette med å bruke skrujærn for å skjenne etter. Kan du forklare litt nermere? Meget mulig det er paddlene ja. Kan jeg ikke bruke vippemetoden på noen måte for å sjekke dette?
                  varta

                  Comment


                  • Når du har demontert bladholdere, flybar, linkene til bladholderne og flybarcage så starter du opp motoren og legger en skrutrekker mot hodeblokka under der bladholdertne skal sitte der blokka er helt rund.
                    Du skal ikke kjenne vibrasjoner i det hele tatt her.
                    Brukte samme metode for å finne vibrasjoner i akslingen til halerotoren og du vil kjenne den minste ubalanse på denne måten.

                    Bare husk å demontere bladen på halen også før du spinner det opp slik at det garantert står i ro.
                    Attached Files
                    Last edited by perpyro; 06-09-08, 12:53.
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

                    Comment


                    • Okei! Hva er den beste måten å finne og korrigere ubalanse i paddler+stang?
                      varta

                      Comment


                      • Vet ikke hva som er best men jeg holder heliet i hånda og spinner det opp........ uten rotorblar på.
                        Trex 450 blandingsrase 4S
                        Logo 500
                        Blade mCPX

                        Comment


                        • Vet jo ikke helt hvilken vei en skal justere da.. Men å måle seg fram er vel kanskje ingen dårlig idé...
                          varta

                          Comment


                          • Det som er viktig er at flybar og padler er symetrisk montert.
                            Så kan du merke den ene padlen og teste bed å skru den lengere ut eller inn etter hva som hjelper.
                            Er det tilnærmet vibrasjonfritt her så er det bare å fortsette med monteringen.
                            Trex 450 blandingsrase 4S
                            Logo 500
                            Blade mCPX

                            Comment


                            • Jeg for min del har aldri balansert tyngdepunktet på noen blader, ikke engang på 600'en min, og jeg har alltid montert flybar og paddlene ved hjelp av skyvelær, aldri hatt vibrasjoner....
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment


                              • Mulig dette er innenfor toleransene men oppdaga det i grunnen etter en krasj og gikk systematisk til verks for å finne kilden til vibrasjonene hvor det viste seg at det var halen som var kilden til mitt problem da.
                                Men har heller aldri balansert CG på blarne mine, bare balansert de mot hverandre.
                                Å stille inn flybaren og padlene på skyvelæret skulle i utgangspunktet være bra nok.
                                Trex 450 blandingsrase 4S
                                Logo 500
                                Blade mCPX

                                Comment

                                Working...
                                X