Announcement

Collapse
No announcement yet.

Align T-Rex 450, alt du trenger å vite!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hei har nå fått montert gyro og servoer i rexen min.er det noen som vet hvilke kanaler jeg skal bruke til servoene?har jr graupner radio og motageren er en jr 16 scan synth motager den som fulgte med radioen.jeg har prøvd meg litt frem men får det ikkje til og stemme
    mvh jan sigurd røyseland

    Comment


    • Har du ikke manualen? Det står der.

      Ch1 er throttle
      Ch 2 er høyre fremme på swash
      Ch 3 er bakre på swash
      Ch 4 er ror
      Ch 5 er gyro gain (alternativt ch7)
      Ch 6 er venstre fremme på swash.

      Ch 2 og 6 kan normalt bytte plass ved omprogrammering av radioen.

      Du ser også dette på swash type menyen på radioen

      Så må du kanskje reversere retning på swash mix menyen om cyclic servoene ikke går i rett retning. (Holder ikke alltid å bare reversere kanalen.)

      Comment


      • opsett

        Originally posted by Tintin View Post
        Har du ikke manualen? Det står der.

        Ch1 er throttle
        Ch 2 er høyre fremme på swash
        Ch 3 er bakre på swash
        Ch 4 er ror
        Ch 5 er gyro gain (alternativt ch7)
        Ch 6 er venstre fremme på swash.

        Ch 2 og 6 kan normalt bytte plass ved omprogrammering av radioen.

        Du ser også dette på swash type menyen på radioen

        Så må du kanskje reversere retning på swash mix menyen om cyclic servoene ikke går i rett retning. (Holder ikke alltid å bare reversere kanalen.)
        har kun cd til radioen som er på engelsk.kunne ikkje finne den,men fant nå nettop.står også noe i manualen til copteret,både til hitec og futaba og jr.men jeg skal prøve slik som du beskrev det nå.jeg har 120 graders vinkel på swash og har satt opp radioen på 3servo 2 roll,men det er så mye å sette seg inn i når det gjelder helikopter at jeg får ta en ting av ganga.bare synd det ikkje er noen ringrever i nærmiljøet som har peiling på dette.er liksom litt redd for og spør også,når en ikkje er heilt inne i alt detteså regn med dumme spørsmål kan forekomme.men tusen takk tin tin
        mvh jan sigurd røyseland

        Comment


        • Ingen fare. Regnet med at du hadde 120 graders swash for det jeg skrev passer kun med det oppsettet.(Dvs eCCPM da)

          Det finnes mange tråder her på dette emnet, så søker du litt så finner du alt du trenger om du støter på flere problemer. Det ligger vel fortsatt en slags "byggetråd" til TRex her, der står alt bra beskrevet.

          Ellers finner du mye hjelp på helifreak.com - Bob der har et eget teknisk hjørne og han lager videomanualer. Ganske nyttige når man er grønn.

          Comment


          • bob finless

            Originally posted by Tintin View Post
            Ingen fare. Regnet med at du hadde 120 graders swash for det jeg skrev passer kun med det oppsettet.(Dvs eCCPM da)

            Det finnes mange tråder her på dette emnet, så søker du litt så finner du alt du trenger om du støter på flere problemer. Det ligger vel fortsatt en slags "byggetråd" til TRex her, der står alt bra beskrevet.

            Ellers finner du mye hjelp på helifreak.com - Bob der har et eget teknisk hjørne og han lager videomanualer. Ganske nyttige når man er grønn.
            hei har kikket litt på videoene til bob.har ein med opsett av trex.mye og lære her,han setter opp heliet med gy 401 samme som jeg har,eneste er han har futaba radio,men det er mye og hente her.jeg må sikkert reversere noen av servoene og.når jeg brukte kanalene som stod opgitt i manualen til trexen,gikk både nick og pitch når jeg ga throttle,ps har koblet av kontakt til motor.he he vill ikkje risikere den ruser opp i fullt turtal.visse forhåndsregler må en ha når en er helt grønn og driver med slikt.jeg har helt sikkert ikkje satt opp radioen riktig heller.den er litt rar på feks throttle kurve.der begynner jo skalaen på 1 neste trinn er 2 også videre opp til 5.men på min jr mx 16 synth begynner skalaen på 5.skalaene er motsatt både på pitchkurve og throttle.men dette er jo bare tall i en 1-5 skala.jeg har tenkt og sette opp heliet til -2 +9 på pitchkurva.blir bare hovring i starten.jeg må lese en del om gyroen,vet ikkje heilt hvor mye gain en burde bruke i starten,dette finner jeg nok ut ved og søke på mfn.jeg tenker som så alt må læres og det er sikkert knall når en begynner og komme inn i dette.har forska litt på pitchkurver og slikt med raptor på aerofly sim.lærer litt av dette og
            mvh jan sigurd røyseland

            Comment


            • Originally posted by jansr View Post
              ...når jeg brukte kanalene som stod opgitt i manualen til trexen,gikk både nick og pitch når jeg ga throttle...
              Når du sier nick og pitch mener du da at swash gikk opp/ned ved hjelp av alle servoer samtidig som den ble tiltet eller refererer 2 til at kun 2 servoer beveget seg?

              Alle servoene skal bevege seg sammen når du gir throttle. (gir pitch)
              Skal du sideveis (roll) skal de 2 fremre bevege seg hver sin vei.
              Skal du frem/bak skal de 2 fremre jobbe samme vei og den bakre motsatt.

              Om alle 3 servoene beveger seg når du tar venstre stikke opp/ned, men ikke alltid i rett retning, så er du i gang. Da handler resten om kanskje å reversere de rette kanaler, men kanskje helst om å endre verdiene på swashmixen.

              Om servoene går rett retning når du bruker høyre stikke så er dette et swashmixproblem. Om verdiene er positive, så prøv en negativ for den servoen du vil endre retning på nå du endrer pitch.

              Comment


              • swash mix

                Originally posted by Tintin View Post
                Når du sier nick og pitch mener du da at swash gikk opp/ned ved hjelp av alle servoer samtidig som den ble tiltet eller refererer 2 til at kun 2 servoer beveget seg?

                Alle servoene skal bevege seg sammen når du gir throttle. (gir pitch)
                Skal du sideveis (roll) skal de 2 fremre bevege seg hver sin vei.
                Skal du frem/bak skal de 2 fremre jobbe samme vei og den bakre motsatt.

                Om alle 3 servoene beveger seg når du tar venstre stikke opp/ned, men ikke alltid i rett retning, så er du i gang. Da handler resten om kanskje å reversere de rette kanaler, men kanskje helst om å endre verdiene på swashmixen.

                Om servoene går rett retning når du bruker høyre stikke så er dette et swashmixproblem. Om verdiene er positive, så prøv en negativ for den servoen du vil endre retning på nå du endrer pitch.
                er liksom inne på noe nå,men eneste er at jeg får servoene til og gå likt på pitch,men pitch servoen står helt stille.
                når jeg ser på tegninga har jeg satt den korte servoarmen der den lange skal stå.altså satt disse to servoarma motsatt.dette er til di to til servoa fremme på swash.har dette noe og bety?
                mvh jan sigurd røyseland

                Comment


                • Pitch servoen????
                  Alle 3 servoene styrer på pitch på modellen din....hvilken mener du??
                  Kort/lang servoarm?? Alle 3 må være like lange ellers får du aldri dette til å funke bra.

                  Comment


                  • Den ene servoen heter jo pitch da....

                    Men jeg tror uansett du skal klikke deg inn på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect, og finne videoene til Finless Bob under t-rex 450 forumet, det har du igjen for.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • det som er at om jeg kobler venstre swashservo i ch 6 vill ikkje denne røre seg,kobler jeg om og setter venstre "fremre"i ch 2 funker denne,og høyre pitch i 6 vil ikkje denne røre seg.har prøvd en annen motager og bare for og være sikker på at ch6 funker,og det var akkurat samme resultat med den andre motageren.det er kun dette som er problemet nå.
                      mvh jan sigurd røyseland

                      Comment


                      • helifreak

                        Originally posted by roadrune View Post
                        Den ene servoen heter jo pitch da....

                        Men jeg tror uansett du skal klikke deg inn på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect, og finne videoene til Finless Bob under t-rex 450 forumet, det har du igjen for.
                        har kikket en del på di videoene,og ja jeg har lært en del der
                        mvh jan sigurd røyseland

                        Comment


                        • Da høres det ut som du må begynne å titte på programmeringen av radioen din.

                          Comment


                          • Originally posted by Tintin View Post
                            Da høres det ut som du må begynne å titte på programmeringen av radioen din.
                            Hiver meg på der, har du satt den til 120 grader swash/ccpm?
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • hei jeg bytta rundt esc ch1 til ch6.satte pitch servoen i ch 1.nå funker det som det skal.såg på videoen av bob,der han viste opsett av ccpm svash.han hadde justert linkene etter manualen.dette har jeg og gjort,men man må vel justere linkene for og få alt i level og fult utslag på swash i positiv pitch?jeg mangler noen mm før washout er oppe til hubben.eller kan jeg justere dette i swash menyen på radioen.er vel bare og øke pitchverdien,jeg er sikkert heilt på gjorde her men det er derfor jeg spør
                              mvh jan sigurd røyseland

                              Comment


                              • Mmmm, dette rimer ikke helt. Du sa du hadde en JR/Graupner radio og da har du vel throttle på kanal 1.
                                Futuba/Hitec har en annen rekkefølge på kanalene. Cyclic på 1,2 og 6 og throttle på 3, mens JR har cyclic på 2,3 og 6 og throttle på 1.

                                Hva heter radioen din??

                                Comment

                                Working...
                                X