Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Trevarehandleren (byggmix) visste ikke hva MDF var for noe. Det hadde han ikke og hvis han skulle prøve bestille kunne han ikke skaffe det før på høsten.

Stilig!

Comment

• Riven
      • Nov 2001
      • 122

Originally posted by tahustvedt
      Trevarehandleren (byggmix) visste ikke hva MDF var for noe. Det hadde han ikke og hvis han skulle prøve bestille kunne han ikke skaffe det før på høsten.

Stilig!
      Du får ta en tur til Tromsø, Byggmakker her i byen skaffer mdf på noen dager.
      Jeg bruker 20mm plate til oppspenningsbord.
      Mvh.
      H.S

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Jeg får ta en kjøretur til nabobygdene først.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Svarte, McMaster sender ikke ut av USA lenger fikk jeg mail om nå. Skal ikke være enkelt. Jeg får finne en annen leverandør av ACME-skruer eller satse på kuleskruer fra Ebay.

Det hadde vært sinnsykt enkelt om jeg kunne bruke vanlige metriske gjengestenger.

Comment

• Kekar
            • Apr 2003
            • 123

Jeg var innom min lokale Tools forhandler før jeg fikk tak i kuleskruer, og de skaffer gjengestenger med trapesgjenger for ca. hundringsen per meter.
            What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Nå vurderer jeg å bygge maskinen inn i ene enden av et solid arbeidsbord ved å skjære to langsgående spor i sporet som X-aksen beveger seg i. Skinnene og skruen vil da monteres på undersiden av bordplata. Bordplata kan enkelt forsterkes ved å skru noen biter med firkantstålrør på undersiden.

Jeg kan lage en tegning som viser hva jeg mener.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Her er det masse info om de forskjellige skinnene fra THK. Klikk på et av de tre valgene og finn den typen skinner du leter etter info om. http://thk.com/us/products/class/lmguide/index.html

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Sånn. Bordet må selvfølgelig ha justerbare bein så plata kan justeres så den blir plan. Ett eller to ekstra bein på midten er kanskje også en fordel. Hadde det ikke vært for at skruer er så dyre kunne jeg kjøpt en lang skrue til X-aksen.
                  Attached Files

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

På Elfa finner man billige strømforsyninger for litt elektrisk kyndige mennesker. Artikkelnummer 69-260-91 er en innbyggingsmodell som leverer 24 V og 6,5 A. Den koster 492 + moms: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...htm?_69_260_91

Datablad: http://www.elfa.se/pdf/69/06926075.pdf

Comment

• jijohans
                      • Dec 2005
                      • 1169

Du kan jo høre med Svein Tore, han jobber jo på Byggmakker...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg kan sikkert bruke kryssfiner i stedet, jeg vil bruke mer aluminium i konstruksjonen enn jeg opprinnelig hadde tenkt.

Comment

• Vampyro
                          • Sep 2006
                          • 93

Jeg vet ikke om du har funnet en annen leverandør enn MCmaster. Men det finnes fraktselskaper slik som Magnum, der MCmaster sender til en adresse i USA som er hos Magnum og så videresender de til Norge.
                          Pål Hodne

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Det er en del skruer på Ebay også, mest metriske trapesskruer. Det er mulig jeg satser på kuleskruer over alt med en gang.

Jeg regner med det begynner å dukke opp varer til uka.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg har ikke gitt opp.

Jeg prøver masse forskjelige konfigurasjoner som er enkle å få til med det verktøyet og aluminiumen jeg har tilgjengelig. Jeg har ikke tegna inn skruer enda fordi det blir for mye å forandre på ved hver lille forandring jeg gjør da.

Jeg har tenkt mye på å lage en boksstruktur på i hvertfall den ene sideplata, men tror det blir overkill. Kan alltids lage en og montere på senere om det er nødvendig.

Jeg har tenkt å la kablene fra "home"-brytere og steppmotorene gå inni den sideplata som skal være moto veggen (den med Y-motoren) og henge i en naturlig U under bordet og bort til styringen.
                              Attached Files

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Nå har jeg vært så heldig å få tak i litt avkapp av 100x50 mm ekstrudert U-bjelke med 8 mmm veggtykkelse. Det skal jeg bruke som ramme til broen og som ramme til Y-aksen. Det gjør saken mye enklere for meg. Det skal fortsatt være litt tre, bla over og under alubjelken, og inni sideplatene.

Jeg har tenkt meg en løsning for ytterligere avstiving i lateralretningen om det skulle være nødvendig ved feks aluarbeid. Dersom jeg bygger et kabinett rundt fresen for å dempe lyden så kan jeg lage en støtte med skinne innebygd i bakveggen på kabinettet. Tegningen viser et eksempel (og bare et eksempel) på en støtte til broen med en THK HSR15 skinne og en enkel vogn for å stive av sideveis. Det er selvfølgelig to skinner under bordet. Et alternativ er å lage en trekantstruktur utpå den innerste sideplata og legge skinna flatt på bordplata.

Sansynligvis å skjøper jeg en Kress 800 W spindel fra en eller annen plass på Ebay. Det virker som en fornuftig fres for tre.
                                Attached Files
                                Last edited by tahustvedt; 23-07-07, 16:56.

Comment

Working...