Jeg kjøpte fra Jojje på bergan.se i forrige uke, så det burde være på posten når jeg kommer hjem igjen til helga.
Unconfigured Ad
Collapse
Hjemmelaget CNC-router
Collapse
X
-
-
Jeg trodde det var Xylotex-kort han solgte. Vi får se hva som kommer.
Hehe:
Comment
-
De er ganske kraftige/overkill.
Jeg har kjøpt en sånn Biltema-fres. Det fulgte med spennhylser for 6 og 8 mm. Er det standarder på spennhylser? Vil jeg kunne bruke spennhylser til Kress på denne tro? Jeg har litt lyst til å lage en spindel selv, enten ved å bruke en børsteløs modellflymotor eller en belteutveksling og denne biltemamotoren for å få de turtallene jeg ønsker og høyt dreiemoment/virkningsgrad.Comment
-
Men finnes det en bra/grei billig cnc fres som man kan koble til pc?
alt i alt.
Mvh Robert.Comment
-
Ikke som jeg vet om. Det MDF-byggesettet jeg linket til for litt siden burde fungere bra til kutting i tre sammen med en kontroller/motorpakke.
Disse har jeg kikka på en stund. Lurer på om de er brukbare til Z-aksen på en billigfres: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA:IT&ih=017Comment
-
det er fanken ikke mye kraft du trenger å påføre en fres, men farten er ekstrem, så det burde holde, om du tenkte på motstand som fresen vil forårsake.
Jeg og har lekt med iden om å lage spindel selv. men er nok billigest å kjøpe en. med tanke på fartskontrol osv.
edit:http://www.buildyouridea.com/cnc/spi...pindle_05.htmlLast edited by kapia; 03-08-07, 13:30.Comment
-
Det ser jeg ikke som et problem. Jeg har seks mikrobrytere med hjul på armen som jeg får montert på et vis.
Det hadde vært ganske enkelt å lage en spindel som bruker Biltema-motoren via beltedrift.Comment
-
Det ser bra ut.Det blir spennende å se om vanlige gjengestenger gir god nok presisjon.
Jeg skal tegne en versjon med bevegelig bord i stedet for bevegelig bro når jeg kommer hjem fra ferie i morgen. I utgangspunktet så ville jeg ikke ha det, men det er lettere å få til en skikkelig solid bro da.Comment
-
-
Originally posted by phammersMen... En M10 har pitch på 1,5. Så fort går det ikke.
-Pål
De nye kuleskruene har stigning på 10mm.
I dag bruker jeg bare muttere av delrin som er splittet for å kunne strammes
i tilfelle slark. Dette har fungert utmerket og nøyaktigheten er mer en god nok for treverk.
Vist man skal ha en nøyaktig maskin, må alle akser være vinkelrett på hverandre, og ha så lite dødgang på skruene som mulig.
Det er mulig å justere for noe slark i Mach3, men ikke for mye.
Skal man frese nøyaktig, må man også kunne måle diametern på fresen nøyaktig.
F.eks du har programmert en del for å freses med en 6mm fres, og fresen er 6.1mm vil du ta av 0.1mm for mye runt hele delen.
Måler man diam. nøyaktig, er det bare å kompansere for dette i verktøy oppsettet i Mach3.
PS Det står masse nyttige tips i hjelpefilen til Mach3. Den kan lastes ned separat.Last edited by Riven; 05-08-07, 07:20.Mvh.
H.SComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment