Blir finere kutt og ingen støv i lufta.
Unconfigured Ad
Collapse
Hjemmelaget CNC-router
Collapse
X
-
-
-
Cnc
Tja.. Da var det gjort......
Er blitt bitt av cnc basillen etter å ha lest tråden her. Så da ble det bestilt 4 Hiwin HGW 20 blokker til å begynne med. Bestiller noen skinner nå økonomien tillater det. Koster litt penger dette.....
Digg maskin du bygger Taustvedt.
Er skinner og blokker standarisert? kan man bruke en iko skinne med en Hiwin blokk? eller passer det ikke sammen ?
Ny i gamet ... stiller mange spørsmålT-rex ccpm (den gule) (solgt)
Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
Raptor 90se (solgt)
Extra 300 . (kontainer mat)
Mini funtana ( Peis varme )
Protech Cessna 182Comment
-
Nei, det tviler jeg sterkt på. Man må nok finne skinner for samme fabrikant og type. Det kan være vanskelig å matche deler på Ebay, men mange deler og størrelser går igjen og igjen.Comment
-
Står det noe styrke på disse steppmotorene ?
Har tilgang på steppmotorer i bøtter og span, men ikke sikkert dem er sterke nok....
Hvor mange stepp pr omdreining ?
Hvor sterk må dem være ?Last edited by Seiler`n; 18-08-07, 18:56.**********************
Mvh
Stig Olsen
Lillehammer MFK
Nan Xplorer FullCarbon X tail
Pike Perfect X tail
Pike Brio / Giant
Alpina 4001
DG 500/22 Elan under opppussing
Birde of Time ( Noe redusert må restureres )
Futaba 12Fg FasstComment
-
Originally posted by tahustvedtNei, det tviler jeg sterkt på. Man må nok finne skinner for samme fabrikant og type. Det kan være vanskelig å matche deler på Ebay, men mange deler og størrelser går igjen og igjen.T-rex ccpm (den gule) (solgt)
Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
Raptor 90se (solgt)
Extra 300 . (kontainer mat)
Mini funtana ( Peis varme )
Protech Cessna 182Comment
-
Originally posted by Seiler`nStår det noe styrke på disse steppmotorene ?
Har tilgang på steppmotorer i bøtter og span, men ikke sikkert dem er sterke nok....
Hvor sterk må dem være ?
Styrekortet kan stilles inn på halv- kvart eller åttendels stepp per omdreining.
Jeg bruker motorer på 1.2Nm og de fungerer fint på min maskin.
Ta en titt på tråden min, så får du svar på noen spørsmål
http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=6973Mvh.
H.SComment
-
-
Originally posted by Seiler`nStår det noe styrke på disse steppmotorene ?
Hvor sterk må dem være ?Last edited by tahustvedt; 18-08-07, 21:52.Comment
-
Prøvelegger kabelen. Jeg skal skjære sporene i bordet snart. Strømkontakten (sånn: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.p...59.htm&lang=no) for spindelen havner ved siden av gjennomføringen.Last edited by tahustvedt; 18-08-07, 21:57.Comment
-
Originally posted by tahustvedtRiven, har du fått de små skinnene?
Håper de dukker opp neste uke.
Jeg sitter nå og tegner nye utkast til ramme for X aksen.
Har planer om å bygge den utelukkende av aluminiumsprofiler.
Jeg har en del liggende, men mangler bordplate. Regner med at profilert plate
dessverre koster mer en mdf.Last edited by Riven; 19-08-07, 09:13.Mvh.
H.SComment
-
Det blir bra. Omtrent som 8020 som de kaller det i USA?
Har du to limit-brytere pluss home-bryter på hver akse på din maskin? Nå har jeg kun en home/limit-bryter på ene enden av hver akse. Jeg lurer på om jeg skal drite i å montere flere brytere, men er redd for at den skal kræsje om den hopper noen stepp en gang og komme ut at justering i forhod til softlimiten for eksempel.Last edited by tahustvedt; 19-08-07, 17:48.Comment
-
Originally posted by tahustvedtDet blir bra. Omtrent som 8020 som de kaller det i USA?
Har du to limit-brytere pluss home-bryter på hver akse på din maskin? Nå har jeg kun en home/limit-bryter på ene enden av hver akse. Jeg lurer på om jeg skal drite i å montere flere brytere, men er redd for at den skal kræsje om den hopper noen stepp en gang og komme ut at justering i forhod til softlimiten for eksempel.
Home funksjonen (kjøre til nullpunk) har ingen hensikt vist ikke bryterne er veldig nøyaktig. Man må test kjøre til nullpunkt med måleur, for å se at de repeterer.
Fordelen er at man kan kjøre tilbake til nullpunkt vist man mister stepp.
Man må også bruke offset (fixtur og verktøy osv)for å programmere med maskin nullpunk. (legges inn i postprosessor)
Jeg setter som regel nullpunkt nede i venstre hjørne på arbeidsstykket når jeg bruker Vcarve Pro, og kjører dermed fresen forsiktig ned, til nedre venstre hjørne av arbeidstykket og nuller ut i X-Y og Z.
Det er mange som bruker en liten aluminiumsplate (f.eks 5mm tykk), som er koblet til Z nullpunksbrytern, for å sette nullpunkt på toppen av arbeidstykket.
Man legger platen oppå arbeidstykket og jogger Z aksen ned til fresen berører platen og Z nullpunkt blir satt nøyaktig. (man trekker fra platens tykkelse, i ett eget oppsett i Mach3)
Med forbehold om feilLast edited by Riven; 19-08-07, 19:53.Mvh.
H.SComment
-
Ok, skjønner.
Når jeg har valgt at maskinen skal gå "home", hvor mye kan jeg forvente at maskinen beveger seg etter at den har truffet home-bryteren? Bråstopper den eller går den et par mm forbi?Last edited by tahustvedt; 20-08-07, 00:24.Comment
-
Originally posted by tahustvedtOk, skjønner.
Når jeg har valgt at maskinen skal gå "home", hvor mye kan jeg forvente at maskinen beveger seg etter at den har truffet home-bryteren? Bråstopper den eller går den et par mm forbi?
de treffer home bryterne.
Vist du treffer bryterne under normal kjøring, vil maskinen stoppe, og du må
kjøre i fra manuelt. (aksene vil ikke "nulles")
Jeg har flere ganger opplevd å miste stepp pga. "lugging" på aksene. Det høres ganske tydelig under kjøring.
Mach3 oppdager ikke at dette skjer, programmet bare pumper ut step/dir signaler, og får ikke noen tilbakemelding fra motorene.
Mister du 200 stepp og stigningen på skruen er 5mm, så er posisjonen på aksen 5mm feil. (styrekortet innstilt på helstepp)
Da er det fint å kunne "home" aksene og vite avstanden ned til arbeidstykket nøyaktig.Mvh.
H.SComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment