Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Lagde en bedre løsning for å oppnå nøyaktig høydejustering ifm verktøybytte.
    Attached Files

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Her er 3D-modellen til propellerbladene til P-40'en, et bilde viser geometrien og et bilde viser metoden jeg bruker for finjustering av pitch langs bladet.
      Attached Files

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Jeg har frest i stål med den. Det går fint, men plata som spindelen er festet i gir seg litt så jeg holder på å lage en ny nå. Jeg freser den ut i 7075 aluminium og stål.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Freser i stål. Jeg må kjøre maks 120 mm/minuttet og maks 0,3 mm dybde for ikke å overbelaste spindelen. Når den beveger seg langs Y-aksen så lager den litt stygge kanter fordi spindelfestet gir seg og lar fresen gå frem og tilbake. Lang X er det helt perfekte kutt. Derfor lager jeg nytt feste.
          Attached Files

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Oops. Der tror jeg Biltema-fresen daua. Turtallet begynte å synke etter litt over en time med fresing i aluminium. Til slutt gikk den bare veldig sakte. Jeg gikk ut og styrte den så det ikke skulle ødelegge arbeidsstykket så det går bra.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Her er en video fra noen minutter før den daua:

Comment

• Flight911
                • Sep 2007
                • 11

Jeg har nettopp ferdigstilt min CNC fres, men jeg har et problem. Fra tid til annen stopper enten x-stepperen eller y-stepperen. Det er vel det man kaller å miste step. Det er liksom ikke bare et par step, men gjerne opp til 2-3 cm. Da sier det seg selv at arbeidsstykket er boss. Jeg prøvde å kjøre i luften med piltastene. Da skjedde det samme etter noen sekunder; motoren stopper, men det høres ut som den går.
                Jeg har stepper controller fra KelingInc. Disse kan man justere hvilken microstep grad man vil ha (1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32 eller 1/64). Jeg valgte 1/8
                Jeg har lest at når man kjører sakte er det lett å miste step, men jeg opplever det når jeg kjører fort (velosity i Mach3) Er det motoren/controlleren som ikke makter å ta imot pulsene?
                Er det noen som har en "formel" på innstilling av velocity på forskjellig microstep?
                Kan det være en idè å redusere akselerasjonen (bruker 70 nå)?

Terje

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Jeg har opplevd at det skjer når kontrollerkortet mitt blir for varmt. Det har kun skjedd når jeg freser tre i høy hastighet hos meg. Det skjer også under jogging om du har satt makshastigheten for høy og/eller akselerasjonen brå i motorinnstillingene. Min maskin er så rask at jeg har redusert makshastigheten litt for å unngå at det skal skje hos meg under 100% jogging og rapid kjøring.

Jeg har bestilt en Kress 1050 W fres. Den burde gjøre susen, med governor og mye bedre spennhylser enn Biltema-dritten.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Hehe. Det er korrekt. Jeg har tenkt tanken. Jeg har frest mange timer med den og føler ikke at jeg ikke har fått valuta for pengene.

Med dritt så mener jeg at den har svært dårlig spennhylse og turtallskontroll, og ingen kraftkompensering.

Comment

• Flight911
                      • Sep 2007
                      • 11

Originally posted by tahustvedt
                      Jeg har opplevd at det skjer når kontrollerkortet mitt blir for varmt. Det har kun skjedd når jeg freser tre i høy hastighet hos meg. Det skjer også under jogging om du har satt makshastigheten for høy og/eller akselerasjonen brå i motorinnstillingene. Min maskin er så rask at jeg har redusert makshastigheten litt for å unngå at det skal skje hos meg under 100% jogging og rapid kjøring.

Jeg har bestilt en Kress 1050 W fres. Den burde gjøre susen, med governor og mye bedre spennhylser enn Biltema-dritten.
                      Jeg justerte ned farten litt og reduserte aksellerasjonen fra 70 til 10. Det er sikkert litt mye, men det er jo fort gjort å justere opp igjen om det skulle bli håpløst. Hele maskinen går mye finere nå.

Har du noen formening om hvilken microstep jeg burde bruke? Jeg skal stort sett frese treverk.

Terje

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg satte nok mikrostepp til å få fin nok oppløsning. Nå har jeg 0.0125 mm per mikrostepp. På skruebe mine med 5 mm stigning har jeg 4 mikrostep og på skruen med 10 mm stigning har jeg 8 mikrostepp. Jeg vurderer å lage en reimreduksjon til den med 10 mm stigning for å redusere slakken mellom steppene i steppmotoren og kjøre 4 mikrostepp der også.

Comment

• Flight911
                          • Sep 2007
                          • 11

Jeg tolker dette dit hen at velger man for høy microstep så blir det bare unødvendig nøyaktig. På min maskin har jeg brukt vanlige M12 gjengestenger. De har en stigning på 1,75 mm. Er det da best for meg å bruke 2 mikrostep (eller 1/2 step som det står på kontrolleren)?

Terje

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Jeg tror kanskje det. Du kan jo prøve og se. Når den er for grov så vil maskinen lage ulyd og kanskje vibrere når den går sakte. 1/2 gir høyere dreiemoment og stabilitet enn 1/1 har jeg lest, men jeg er ingen ekspert på emnet.

Comment

• Flight911
                              • Sep 2007
                              • 11

Jeg har prøvd å finne en leverandør som kan levere gode og rimelige fresestål, men har ikke funnet noen med godt utvalg. Er det noen "her inne" som kan tipse meg om en forhandler?

Terje

Comment

• Holger
                                • Feb 2006
                                • 734

Freser

Hei Terje

Du kan f.eks prøve Øberg Verktøy (http://www.obergverktoy.no/ez/index.php). Ellers har du jo TOOLS/LUNA forhandlere her (http://www.luna.no/forhandlere.html)
                                Burde absolutt være mulig å finne noe her Terje.

Lykke til

Mvh
                                Anders Bruneberg
                                Raufoss

Comment

Working...