Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

selv om det er rundt 10mm alu gods? er liten avstand det med tanke på hva godt alu leder varme/kulde. å pøse på med vann er jo heller ikke så genialt med tanke på sprekk. men jeg får se, skal ta og punkte 2 punkt pr foring, for så å skru dem sammen.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Jeg hadde helt glemt å legge ut spindelstøtten jeg lagde. Her er DXF-fila. Avstanden må selvfølgelig tilpasses det nedre festet som brukes. Den er tilpasset 80 mm bredde på Z-plata.
      Attached Files

Comment

• kapia
        • May 2005
        • 1435

slik blei no resultatet, glir greit! så no er det litt til maskinering så har jeg også dei andre skinnene ferdige.
        Attached Files

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Her er noen av tingene jeg har laget i aluminium med min i det siste.
          Attached Files

Comment

• kapia
            • May 2005
            • 1435

nice! tar vell ikke på deg å frese noen rorhorn vell? :P freser vell 100x200mm med rorhorn på noen minutter?

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Er det snakk om kun å frese ut former fra en aluminiumsplate uten høydeforskjeller?

Comment

• kapia
                • May 2005
                • 1435

stemmer. evnt plast. helt vanlig plate. slik som ultramicro leverer med sine fly. bare at jeg mangler altid horn til alle mine prosjekter. og å skjære ut slike av minibank kort og skalpel går som regel aldri bra.

Comment

• roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

Originally posted by kapia
                  selv om det er rundt 10mm alu gods? er liten avstand det med tanke på hva godt alu leder varme/kulde. å pøse på med vann er jo heller ikke så genialt med tanke på sprekk. men jeg får se, skal ta og punkte 2 punkt pr foring, for så å skru dem sammen.
                  Hvis du pøser på vann, så får du ikke sveist

Selv om smeltetempen på alu er ca. 660grader, så sveiser du med rundt 2000-3000, i lysbuen.
                  Dette for å smelte igjennom oksyden som har vesentlig høyere smeltetemp.
                  Det er derfor du må bruke vekselstrøm (ac) ved TIG-sveising, og bør bruke puls ved MIG.
                  Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Holger
                    • Feb 2006
                    • 734

Hei!

Alle først, har ikke tenkt å stjele tråden her, men må bare fortelle at boschrexroth linjærmodulen nå er i hus!
                    Den trenger en ovehaling (derfor den lå i skrapcontaineren), men dette er overkommelig da jeg har tilgang på det mest av utstyr. Som dere ser sitter det fire linjære festeklosser på modulen. På disse sitter det to stk linjærlager, men seks av disse er dessverre defekte. Dette gjør imidlertid kke noe, da jeg bare skal bruke en av disse på x-aksen. Inni aluhuset sitter det en linjær føring, og denne er dessverre i tre deler (var i stykker), så denne må byttes! Lengde på modulen før kutting er i underkant av 4 meter, og ferdig lengde vil bli i underkant av 2 meter og 20 cm.
                    Fant også noe boschrexroth aluprofiler i dim 100x100mm, ca 4 meter samt ca 4,5 meter med 50x50mm profiler. Mye gjenstår av hardware, men det hjelper på!
                    Attached Files
                    Last edited by Holger; 28-11-07, 08:34.
                    Anders Bruneberg
                    Raufoss

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Det er moro å frese 3D-former. Jeg har frest noen tynne semi-symmetriske rotorblader for en kompis som flyr Trex 450. Det første settet han fikk tracket perfekt og ga mye løft på lavt turtall. Jeg freser to nye blader til til han nå. Jeg bruker kvistfri eik. Det koster 70 kroner for et stykke edeltre som gir fire blader.

Jeg kommer til å bruke eik på rotorbladene til Sea Kingen min også. Da må jeg være kreativ med jiggingen fordi jeg må frese en halvdel av gangen da fresen min er for kort for hele bladet.

Her er bilde av et blad.
                      Attached Files

Comment

• ERJ
                        • Aug 2007
                        • 935

Originally posted by tahustvedt
                        Det er moro å frese 3D-former. Jeg har frest noen tynne semi-symmetriske rotorblader for en kompis som flyr Trex 450. Det første settet han fikk tracket perfekt og ga mye løft på lavt turtall. Jeg freser to nye blader til til han nå. Jeg bruker kvistfri eik. Det koster 70 kroner for et stykke edeltre som gir fire blader.

Jeg kommer til å bruke eik på rotorbladene til Sea Kingen min også. Da må jeg være kreativ med jiggingen fordi jeg må frese en halvdel av gangen da fresen min er for kort for hele bladet.

Her er bilde av et blad.
                        Utrolig flott arbeide oppe på Bardufoss! Nydelig...

Mvh Einar - avansert verktøy..? - Sliter med og forstå min nye Bantam BC 6...Akkja...

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jeg freste et nytt sett i går og gjorde de ferdig nå på morran. Disse er 350 mm. De er forseglet med epoxy og overflaten er veldig jevn og fin.

Jeg tror jeg skal prøve meg på Sea King-blader snart. Jeg har funnet ut hvordan jeg skal gå frem for å frese de i to halvdeler. De bladene tror jeg at jeg skal lage meg mye tippvekt så nært fremkanten som praktisk mulig. Jo tyngre jo bedre.
                          Attached Files

Comment

• Holger
                            • Feb 2006
                            • 734

Kan ikke forstå annet enn at du er kjempefornøyd med maskina du har laget deg!

Ser ut til at finishen er flott på alt du lager deg......har du inntrykk av at maskina er "stiv" alle veier, eller er det noen av aksene som "gir etter" ved spes høy belastning?

Hvordan beregnet du str. på step motorene dine?
                            Anders Bruneberg
                            Raufoss

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg er kjempefornøyd. Maskina fungerer bedre enn forventet.

Ved for høy belastning vris bjelken som Y-aksen beger seg langs litt. Det er ikke et problem fordi jeg ikkehar behov for å mate så mye. Tidligere bøyde platen som fresen var festet i seg under belastning, men det er eliminert ved å bruke stål og en ekstra støtte rundt fresen.

Det som skaper mest unøyaktighet under fresing i aluminium er faktisk HSS-verktøyene jeg bruker. Når jeg bruker karbidfreser så er presisjonen høyere, men HSS-verktøy bøyer seg litt og skaper målbare unøyaktigheter. Selv 6 mm verktøy bøyer seg merkbart. Karbid er voldsomt mye stivere. HSS er fullt brukbart for det og gir gode resultater.

Jeg valgte motorer i fra sortimentet til forhandleren etter anbefalinger fra han. Jeg har lyst til å prøve å bytte til motorer fra www.xylotex.com da de er mye kraftigere enn mine, men jeg er usikker på om dreiemomentkurven er mer praktisk for det. Bare en måte å finne ut om de funker.

Comment

• Holger
                                • Feb 2006
                                • 734

Jeg er mest spent på hvordan z akse på maskina jeg planlegger å bygge vil oppføre seg. Den vil ha et arbeidsområde på rundt 40-50 cm, og dette vil kreve god stivhet i konstruksjonen.
                                "Traversen" skal bygges i 90x90mm aluprofiler, som i seg selv er stive. Mye av kluet ligger vel i hvor godt man konstruerer innfestingen til x aksen. Her vil det bli to lagerbukker på hver side, med ca 10 cm mellomrom på 20mm linjærføringer.
                                Jeg er usikker på om jeg skal bruke skrue eller reim på x akse. Har liggende linjærføring med reimdrift på litt over 2 meter, men denne krever litt guffe fra stepmotoren. Alternativet her er jo å gire det hele ned, noe jeg forsåvidt allerede har tenkt på! Så blir jo spørsmålet hvor sterke steppere man trenger.
                                Har sett litt på en Nema stepmotor med holdemoment på rundt 8Nm, noe jeg har forstått er ganske kraftig!?

Hva slags hastigheter opererer stepmotorer ed...regner med at det er individuellt men jeg spør allikevel.

Dette her er farlige greier, man blir piska dausen meg totalt hekta på dette også!!!
                                Anders Bruneberg
                                Raufoss

Comment

Working...