Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Jeg har en bryter i hver ende. Den ene er home og den andre er limit. Home-bryteren fungerer som limit når maskinen ikke "homer". Homing er noe du normalt kun gjør når du starter opp maskina for å nullstille.

Jeg aner ikke hva slags motstand du snakker om. Jeg har et Bergan styringskort. Det står kanskje på kortet hvilke pinner som er hva.

Nå vurderer jeg sterkt å montere en fjerde, roterende akse på maskina med dreiebenkchuck. Jeg tror jeg vil vente til (om det skjer) Cut3D støtter kontinuerlig rotasjon av emnet, eller til det kommer et annet oppnåelig priset program som gjør jobben. Jeg ønsker å frese kompliserte former som propellerblader og lignende i en prosess. Det er sinnsykt kult å se på at maskinen freser en propeller i kontinuerlig rotasjon. Et lite stykke ut i denne videoen viser de hvordan en propeller freses ut ved å rotere den: http://youtube.com/watch?v=65sdTFdj5VU

Comment

• chrugel
      • Mar 2008
      • 106

CNC hjemmebygging

Hei,

Trådstarter, håper det er greit jeg låner tråden din litt? Virket som om det var mange er som virkelig vet hva dem driver med!

Jeg holder på å samle deler til en CNC maskin og har noen spørsmål i den forbindelse.

Det er en DC servostyrt maskin basert på UHU kontrollere, disse styres av vanlig step og dir signaler. Hvordan skal jeg beregne utvekslingen fra motoren til skruen samt CPR en på dekoderene? Noen råd i denne sammenheng?

mvh
      Chris

Comment

• Ullteppet
        • Apr 2006
        • 391

Heisan!
        Du har vel ikke et lite "skjema" av bryter oppsettet ditt? tahustvedt i pdf kanskje
        Mvh Ull
        T-rex ccpm (den gule) (solgt)
        Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
        Raptor 90se (solgt)
        Extra 300 . (kontainer mat)
        Mini funtana ( Peis varme )
        Protech Cessna 182

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Nei jeg har ikke noe koblingsskjema. Det er ikke så mye å lage skjema om, bryterne er bare kobla på kortet der de skal. Home-bryterne har hver sitt koblingspunkt på kortet mens limit-bryterne er koblet på samme koblingspunkt på kortet.

I parallell med hvert koblingspunkt har jeg koblet en liten 0,1 µF kondensator for å absorbere støy, men det er ikke sikkert kondensatoren er nødvendig på andre kort enn Bergan.

Comment

• Otto
            • Mar 2008
            • 4

hei jeg har fulgt diverse tråder her om routere( og på CNCZone) og jeg funnet ut at jeg har et problem. Jeg trenger en cnc fres for å bygge min første CNC fres....

Tenkte jeg skulle bygge Joes 2006 model. Har fine tegninger og modeller men ingen metode til å kutte ut mdf delene. Har dere noen løsning på det problemet?
            Jeg har håndsag, båndsag, søylebor og drill men jeg tror ikke det blir nøyaktig nok
            Finnes også komplette sett men de blir dyre med frakt til Norge.

ka du tru

Hilsen Otto Ø
            Rogaland

Comment

• r.sagen
              • Oct 2006
              • 2

Hei. jeg har denne tråden + mange andre.. Lyst til å bygge meg en slik maskin jeg også.. men det jeg hadde tenkt å lære meg før jeg gir meg ut på et slik prosjekt, er å lære meg å bruke programmene som må til å styre en slik maskin.. Så lurer på hvilke program\programmer dere bruker til styring og til å tegne den delen dere skærer ut..

hilsen Rune

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Otto.
                Jeg lagde min med manuelle verktøy og det gikk fint. Selv om delene ikke passet perfekt sammen så fikk jeg det sammen helt rett.

r.sagen
                For å tegne bruker jeg CAD-programmer som for eksempel Discreet Plasma (ikke i salg lengre), eller Vectric VCarve (www.vectric.com) for veldig enkle jobber. VCarve lager maskinkoder av tegningene dine også. I tillegg bruker jeg Vectric Cut3D til å lage maskinkoder av 3D-modeller. For å frese bruker jeg Mach 3 (www.artofcnc.ca) som er Windows-basert.

Comment

• Otto
                  • Mar 2008
                  • 4

Er det noen som vet om noen som kunne påta seg et slikt oppdrag?
                  Kutte ut delene i ca1/2" MDF plater. Jeg stiller med dxf filer, enten enkelt filer eller kanskje nested i noe som passer kapasiteten til den aktuelle routeren.

Fant et forum i sverige som hadde en undergruppe som het Jobb/tjenester. Her kunne du spørre om hjelp til å lage ulike dele osv.

Comment

• Ullteppet
                    • Apr 2006
                    • 391

Ser ut til at du må frem med håndsag, båndsag, søylebor og drill
                    blir ganske nøyaktig hvis man tar tiden til hjelp.
                    Har brukt ca 1 halvt år på min cnc router ved hjelp av vanlig handverktøy. Blir kanskje klar for tusj kjøring før ferien
                    Raptor 90se (solgt)
                    Protech Cessna 182

Comment

• janrune
                      • Oct 2005
                      • 29

Haha drevet å samlet inn deler i ett par år nå jeg også. Bra å vite at jeg ikke er den eneste som tar seg god tid.

Har forresten deler til mer enn 1 CNC nå. Så hvis noen er intressert i å kjøpe noe, send meg en PM.

Hva jeg har tilsalgs: (legger med noen bilder også...)

2 stk Oriental Motor SPF86T10-6P Linear actuators 920mm lange, 600mm travel. 16mm ballscrews.

Palmgren Koordinatbord. Størrelse: 47cm x 16cm Høyde: 14cm Travel: 310mm x 210mm 0.02 mm increments...

Komplett Aerotech ATS404 Linear stage/Z akse (kraftig type)
                      Komplett Z akse med NEMA 23 motorfeste / 43mm router feste.

2 stk Nema 23 motorfester. CNC freste...

3 stk 495 oz in/3.5NM Nema 23 steppere (4 ledere).
                      1 stk 280oz in Nema 23 stepper med driver(8 ledere)
                      1 stk Aerotech 101smb2 Servo 90oz in

4 stk Linear Open Pillow blocks 20mm SBR20UU
                      4 stk THK GSR20T SS carriages for rail (Type LM guide).
                      1stk 36V 10AMP Strømforsyning (Model DWD-360W)
                      1stk Humphrey HMRGH 16x12 (ca 360mm travel). Egentlig en pneumatic actuator, men alt det pneumatiske er fjernet (har fortsatt delene, men hadde tenkt til å bruke den som til en automatisk verktøyholder styrt med en stepper motor/ballscrew).

2 Stk Thomson Rails 920mm x 25.4mm
                      4 Stk Thomson Rails ca 180mm x 25.4mm
                      2 Stk Thomson OPN super pillow blocks

Diverse Thomson rail fester.

(Sorry for blanding av engelsk og norsk. Men har ingen aning hva halvparten av dette heter på norsk.)
                      Attached Files

Comment

• chrugel
                        • Mar 2008
                        • 106

Hei!
                        Skal si du har fått tak i mye godsaker der ja! Tror nok du bør ha et bra utgangspunkt til å få en bra maskin! (Litt missunnelig på noe av det kjenner jeg!)

Min blir svært grov i konstuksjonen, men tror den kommer til å levere bra resultater på tross av det noe grove utseende!

lykke til med byggingen!

mvh
                        Chris

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Nå har jeg lager planer for å strekke X-aksen på maskina mi. Jeg har bestilt en lang kuleskrue og vil kjøpe to nye skinner. Jeg vil få 1030 mm vandring på X-aksen med de nye delene. Det blir en enorm forbedring da jeg nå kan lage rotorblader og andre lange ting i enomgang.

I tillegg har jeg bestilt et roterende bord med chuck for å lage en fjerde akse. I første omgang blir den ikke motorisert. Jeg må ha nytt styringskort med en akse til før jeg gjør det, og software som takler det om jeg vil gjøre avanserte jobber som propellerblader.

I går lagde jeg en vifteboks og monterte avtrekk over maskina mi. Jeg bruker en vanvittig kraftig PC-vifte (120 mm Delta) og jeg tror den fløtter nok luft til å gjøre en god jobb.
                          Attached Files

Comment

• chrugel
                            • Mar 2008
                            • 106

Hei,
                            Har du begynnt å se noe på software for 4 akser, hva finnes?

Blir det mye finstøv fra maskinen din når du holder på med tre? Jeg håper å bevise at min maskin blir så "stueren" at jeg kansje får lov å ta den inn med tiden. .

Har fått tak i en gamme kjøkkenvifte jeg som jeg tenkte å benytte, den flytter også en hel del luft! Tok hele greia med steamer på jobb, litt skeptisk når jeg skrudde den på etterpå siden den garantert ble ganske våt når jeg steamet den men det gikk veldig bra. Den ble skikkelig rein i alle fall!

chris

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Hvis jeg bruker en grov støvsuger med filter så blir det ikke så mye støv. Det er alltid litt som havner utfor støvoppsamleren rundt spindelen så helt støvfritt er det ikke. En sånn askeoppsamler på støvsugeren er sikkert fin å bruke for å samle opp finstøvet når man freser.

Comment

• Ullteppet
                                • Apr 2006
                                • 391

Endepunkt brytere

Har så smått begynt å frese med maskinen min
                                har litt problemer med at en av endepunkt bryterene mine slår stopp på maskinen når jeg freser aluminium med lange freser. (skjerelengde 30mm ø5mm)
                                Når jeg kjører stubb fres ( skjerelengde 10mm) fungere det helt fint.
                                Bruker omron micro brytere fra ClasOhlsson. Skal være gode brytere det, sier de....
                                Noen som har ide om hva problemet kan være?

legger ved fila jeg brukte til tusj kjøring. Denne er fin til tuning akselerasjon av steppere

Mvh Ullteppet
                                Attached Files
                                Last edited by Ullteppet; 29-09-08, 21:31.
                                Raptor 90se (solgt)
                                Protech Cessna 182

Comment

Working...