Unconfigured Ad
Collapse
Hjemmelaget CNC-router
Collapse
X
-
-
Jeg var for noen år tilbake på kurs for å lære programmering av slike "ABB roboter" og servicefolkene der sa de aldri ville satt seg oppi en slik.
Å vis ikke de stoler nok på en slik så gjør hvertfall ikke jeg det.Last edited by Ja9; 21-02-10, 14:45.Jan Eric Klausen
Forus RC KlubbComment
-
Men den roboten kan sikkert mose fyren og fortsette som om det ikke skjedde. Hehe. DET hadde blitt litt av en video det.Comment
-
Hvor viktig er endestopp?
Til dere CNC fantaster som har fartstid i dette faget...
Holder på å sette opp min lille CNC router og ser at kontrollenheten har mulighet til å håndtere endestopp.
Snakket litt med en kompis av meg og han anbefalte å montere mikrobrytere på alle akser.
Hva bruker dere?
Kom gjerne med innspill!Last edited by Quadrocopter; 23-02-10, 14:23.Comment
-
Jeg bruker ingenting.. Eneste jeg har gjort noen ganger som man trenger endestoppbrytere til er når man jogger alt for langt. Jeg har satt skruer på enden, slik at ikke aksen når lengre, men det er vel kjekkest med en stopp bryter.
Kanskje noen andre kan svare på hva de har..
Mvh Robert.Comment
-
Jeg bruker mikrobrytere i hver ende. Det er ganske brutalt om du kjører maskinen en ende uten elektronisk stopp, noe som kan skje dersom du har mistet stepp.Comment
-
Som kollegaen min sa - hvis jeg kjører for langt så knaser det bare i en MDF plate men det gjøre det ikke på din...
Var innom ELFA og handlet mikrobrytere for alle aksene, så da er det bare å finn egnede monteringspunkter.
Får litt mer ro på seg når endestoppene er montert og man slipper å sitte med hånda på "Panicbutton" under hele jobben
Takk for innspill!Comment
-
#474 UnapprovedJeg har mikrobrytere i alle ender, og den ene dobler som home-bryter. Har skjermede kabler på alle bryterne, men fikk likevel støyproblemer. Endebrytere trigget stadig i utide.
Kabel kan plukke opp støy, men du kan og oppleve at selve mikrobryteren lager krøll. På z-aksen gikk jeg gjennom tre brytere før jeg fant en som ga pålitelig home-funksjon.
Mach har en setting som heter "debounce", en verdi du setter for å filtrere bort støypeaker. Etter å ha prøvd så godt jeg kunne å legge kabling o.l. riktig var en liten debounceverdi det som skulle til for å gjøre systemet pålitelig.Comment
-
Jeg har mikrobrytere i alle ender, og den ene dobler som home-bryter. Har skjermede kabler på alle bryterne, men fikk likevel støyproblemer. Endebrytere trigget stadig i utide.
Kabel kan plukke opp støy, men du kan og oppleve at selve mikrobryteren lager krøll. På z-aksen gikk jeg gjennom tre brytere før jeg fant en som ga pålitelig home-funksjon.
Mach har en setting som heter "debounce", en verdi du setter for å filtrere bort støypeaker. Etter å ha prøvd så godt jeg kunne å legge kabling o.l. riktig var en liten debounceverdi det som skulle til for å gjøre systemet pålitelig.
Støy på kabler som ikke er terminert mot en av polaritetene er vanlig serlig hvis man har litt lange strekk.
Enkelt å lage bryteren prell-fri med noe elektronikk rundt den hvis det trengs.
Takker for tipset - skal prøve litt frem og tilbake for å se hva jeg ender opp med.Comment
-
#476 UnapprovedJeg har ikke brukt pull-down eller pull-upmotstander. Jeg har et breakout board der det ikke skulle være nødvendig, så hva de har puttet inn i kretsen vet jeg ikke.
Et annet alternativ er å gå for optiske eller induktive brytere.
[QUOTE=Quadrocopter;234482]Lå kabelen "åpen" eller var den terminert via en motstand til 5V når bryteren var ikke er lukket?
QUOTE]Comment
-
-
Gcode software
Hei CNC dudes
har dere noen gode forslag til Gcode generering software
Har SolidWorks og Mach3 men mangler leddet i mellom.
Ser litt på CamBam men siden denne "bare" er 2.5D og jeg har den 4'de aksen,dermed kunne jeg tenkt meg noe som fult ut støtter 3D.
Videre vil en stor del av det jeg gjør være PCB utvikling så det er viktig at "verktøyet" støtter dette fult ut.
Noen forslag?....Last edited by Quadrocopter; 26-02-10, 14:59.Comment
-
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment