Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har handla mye karbidfreser fra diverse på Ebay, og en del HSS fra Chronos Engineering Shop

    Med 4 mm verktøy med fire skjær kjører jeg 0.17 mm dypt, og 100 mm/sek.

    Her er et lite Open Office-/Excel-regneark jeg har laga for å kjapt regne seg frem til en hastighet og dybde som funker bra på sånne fleksible maskiner som dette. Du taster først inn hva slags verktøy du har (diameter og antal skjær) og så prøver du deg frem med forskjellige turtall til du kommer frem til en verdi som faller innenfor anbefalt SFM, eller lavere. Jeg har ikke testet om verdiene den kommer frem til i stålregnearket funker bra men jeg tror det.
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 17-12-08, 21:20.

    Comment


    • Har planer om å prøve å lage et smøresystem nå som automatisk spruter rødsprit på verktøyet. Det vil være helt brannsikkert da det vil fungere ved å pupme luft inn i rødspritflaska for å presse spriten ut gjennom en slange og opp til spindelen. Jeg begynte å frese en spesialhette til flaska i dag med O-ringtetting og overtrykksventil, men ødela den da jeg skulle frese undersiden fordi jeg kom borti feil knapp i Mach 3. Jeg kan egentlig bruke den for det, men vil ikke, hehe, så jeg lager en ny i morra. Det er bare moro å frese sånne fine ting. Bildet viser hvordan den ser ut på oversiden. Skaden er ikke synlig.

      Jeg har bestilt Festo 4mm ventiler og slange.
      Attached Files

      Comment


      • Hei.

        Den så jo bra ut den

        Men hvordan er det med gjenging? blir fresen sterk nok til det? den egner seg vel kanskje mest til høyt turtall?

        Rødsprit?, lukter ikke det litt da ? eller har du ventilasjon?


        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • Jeg har laga punktavtrekk over fresen for at jeg ikke skal bli løsemiddelskada av det her.

          Jeg gjenger manuelt med gjengetapp etterpå. Jeg kan ikke gjenge med gjengetapp i fresen fordi den ikke har turtalskontroll. Det er mulig å bruke gjengefreser med fresen min. Det kan være bare en pinne med en tapp på ene sida som skjærer gjengene, eller flere skjær, og så beveger den seg i en spiral ned i metallet for å skjære gjenger i veggen. Hmm... Kanskje jeg skal se om jeg finner noen sånne på ebay nå. Hadde vært kjekt. Jeg kan ikke lage egnede fresebaner i Aspire for gjengefres. Den ville ødelegge gjengene når den dro ut igjen fresen.

          Eksempel: Error Page | eBay
          Last edited by tahustvedt; 19-12-08, 14:27.

          Comment


          • Ferdig, kom og tørk.
            Attached Files

            Comment


            • God Jul og Godt Nytt år

              Har hatt cnc dilla i ca 1 år nå, Har brukt tråden her på modellflynytt flittig. Har hatt utrolig mye hjelp av dette både når det gjelder cnc og om jeg selv får si det " Modell faget "
              Jeg håper alle som bidrar med sin tid her får harde pakker under julegranen i år.
              God Jul og godt nytt cnc/modellår til alle sammen

              Ullteppet
              T-rex ccpm (den gule) (solgt)
              Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
              Raptor 90se (solgt)
              Extra 300 . (kontainer mat)
              Mini funtana ( Peis varme )
              Protech Cessna 182

              Comment


              • Hei og god jul.

                Satser på å få til en maskin fram til sommeren. Jeg har ikke noe hastverk, så det får ta litt tid. Bra og bruke litt tid, slik at andre kan feile:P og at jeg kan bruke god tid til og finne ut brae løsninger. Tenker som sakt og lage en enkel maskin i første omgang. med vanlige gjengestenger og langmuttrer/skjøte mutter. Vi får se hvordan det blir.

                Ullteppe, Har du satt i stand noe? bilde ?


                Forresten, tror ikke det er noe cnc relatert utstyr under gavetreet i år. men pakket ut en T-Rex 250 for noen uker siden ifra RcPro!

                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • Dette tar kaka. Nå har jeg maila frem og tilbake med Marchant Dice ang en ordre. Jeg bestilte noe greier og betalte £300 umiddelbart. Tre dager etter får jeg tilbake £200. Når jeg spør hvorfor så sier fyren: "Ingen problem, det er bare lettere å betale tilbake fra den forrige ordren din."

                  HÆ?

                  Jeg spør en gang til og presiserer nøyaktig hva jeg har bestilt, adressen min, og hva jeg har betalt.

                  I dag fikk jeg en ny mail med sporingsnummer og en adresselap som sto en helt annen adresse enn min. Til og med navnet var feil. Den var til Arne O Snekkenes i Strømmen.

                  Jeg sendte enda en mail nå og spurte hva som skjer. Makan til rotekopp.

                  Comment


                  • Hei! og godt nytt år!

                    har du handla til dette firmaet før da ?, ser ikke ut som at de har så bra orden i papirene da:P

                    En annen ting. (om du synes det er greit å poste slike inlegg i tråden din)

                    Poster noen bilder under av løsningen av "gliderne" på ax. Er dette en bra løsning? den er jo enkel, men kan se for meg at man ikke kan stramme disse akslingene så mye før lagrene får mye press på seg, desto mere man strammer akslingene, desto mere bøy blir det på de.

                    Noen tips?

                    Mvh Robert.
                    Attached Files
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • Har handla der flere ganger før.

                      Hvis de strammes så mye at de bøyer seg når tralla er på midten så vil den jo ikke ha plass til å kjøre i endene. Slike stålstenger som ikke har støtte på midten vil nok alltid bevege seg en del. det er nok normalt.

                      Comment


                      • Kjeda meg i dag så jeg freste et lite propellerblad i aluminium. Videoen viser siste finish-passeringen.

                        Attached Files

                        Comment


                        • Originally posted by tahustvedt View Post
                          Har handla der flere ganger før.

                          Hvis de strammes så mye at de bøyer seg når tralla er på midten så vil den jo ikke ha plass til å kjøre i endene. Slike stålstenger som ikke har støtte på midten vil nok alltid bevege seg en del. det er nok normalt.
                          Tror jeg satser på og bruke skinner istede for denne løsningen.


                          Originally posted by tahustvedt View Post
                          Kjeda meg i dag så jeg freste et lite propellerblad i aluminium. Videoen viser siste finish-passeringen.

                          Hadde bare jeg hatt noe slikt å kjede meg med.... :P


                          Mvh Robert.
                          ~Futaba 10C~


                          ~T-Rex 500 v-bar~
                          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                          ~Min Cnc byggetråd #1~
                          ~Min Cnc byggetråd #2~
                          ~Min Cnc byggetråd #3~


                          ~Trondheim Modellflyklubb~

                          Comment


                          • Polycarbonat Plexiglass

                            Noen som har frest i plexiglass?
                            sliter med å finne feed og speed som passer for å unngå at plasten smelter og pakker seg i skjerene.
                            Bruker en 3 mm ende fres med 3 skjer.
                            noen forslag til mate og spindel hastigheter?
                            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                            Raptor 90se (solgt)
                            Extra 300 . (kontainer mat)
                            Mini funtana ( Peis varme )
                            Protech Cessna 182

                            Comment


                            • Jeg ville prøvd lavt turtall, liten dybde og veldig høy matehastighet i utgangspunktet. Verktøyet må ikke oppholde seg på samme område lenge.

                              Comment


                              • Hei.

                                Har du noen film/bilde av din cnc Ullteppe?


                                Mvh Robert.
                                ~Futaba 10C~


                                ~T-Rex 500 v-bar~
                                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                                ~Min Cnc byggetråd #1~
                                ~Min Cnc byggetråd #2~
                                ~Min Cnc byggetråd #3~


                                ~Trondheim Modellflyklubb~

                                Comment

                                Working...
                                X