Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Freste akkurat et rotorblad. Det tok halvanna time men resultatet ble perfekt med kun 0,6 mm mellom fresebanene. De nye jiggene jeg lagde i går er konge!

Bladet er veldig spesielt til RC-blad å være. profilen er tykk ved roten, og tynt ved tippen, og semi-symmetrisk hele veien. Jeg har laga 4° vridning i bladet så det er høyere bladvinkel ved roten enn ved tippen. Målet er å lage et blad som har sinnsykt høy virkningsgrad ved lave turtall. Jeg vil teste sånne blader ved ~900-1200 rpm. Dette bladet veier 70 g.
    Attached Files

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Lagde et blad til i dag. Video: http://www.youtube.com/watch?v=4yIR2JeAUNU

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Jeg prøvde bladene. Jeg klarte ikke tracke de pga lysforholdene, men de funka i hvertfall og ga enormt mye løft ved 1000 rpm selv om jeg ikke fikk gjort mer enn noen få hopp da jeg må justere litt.

Nå freser jeg en ny bladtype igjen.

Comment

• chrugel
          • Mar 2008
          • 106

Dele dragen?

Hei,
          Akkurat fått maskinene min opp og gå men jeg har ikke noe gøy å teste med enda. Kunne du delt G-koden til den dragen du har en video av på YouTube?

mvh
          Chris

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Det er Vectric som har copyright på dragen så jeg kan ikke dele den. Hvis du laster ned demoen av Cut3D fra vectric.com så kan du frese demomodellene som følger med der.

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Nå har jeg fått meg et skjermstativ til fresen. Det ble dritbra og jeg kan bevege skjermen helt vekk på baksiden eller så langt frem på fremsiden som jeg trenger når jeg jobber. Jeg kjøpte dette stativet fra Multicom. Det er billig og veldig solid: http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:599683

Jeg har også byttet tastatur og mus til et mindre sastatur med innebygd joystick i stedet for mus. Det fungerer veldig bra og jeg har mye bedre kontroll og rekkevidde med dette trådløse tastaturet enn jeg hadde med det gamle Logitech-tastaturet. Dere ser det oppå PC-kassa ved enden av maskina. Det er et BTC 9029URF III: http://www.vendur.no/catalog/product...75&language=no

Jeg planlegger å lage et stativ under skjermen for å feste tastaturet i.
              Attached Files
              Last edited by tahustvedt; 08-04-09, 15:37.

Comment

• Vegabond
                • Jun 2006
                • 1921

Blir bra dette!, Jeg regner med du tegner opp det du skal frese på en annen maskin ?
                Blir vel kanskje litt ukomfertabelt og sitte der og tegne ?

Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~

~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~

~Trondheim Modellflyklubb~

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Ja. Frese-PCen har ingen unødvendige programmer.

Comment

• Te-raptor
                    • Jul 2004
                    • 693

Originally posted by tahustvedt
                    Samlingen min.
                    Hei Tahustvedt.
                    Har sett gjennom denne tråden, da jeg sitter og spekulerer på å bygge en maskin selv. Din maskin ble jo riktig flott!
                    Lurer på om du har noe delenr. på skinnene du brukte?
                    Terje

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Hei.

Skinnene på X-aksen er THK HSR15, Y-aksen har THK RSR12 WM, og Z-aksen har IKO LWLF18.

Comment

• Te-raptor
                        • Jul 2004
                        • 693

Takker og bukker. Da skal jeg søke litt. Kjøpte du de hos THK, eller fant du de annesteds? Var de dyre?
                        Terje

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jeg kjøpte det fra Ebay. Du trenger ikke nøyaktig disse skinnene for å bygge en maskin, dette er bare de jeg fikk tak i på ebay den gang jeg bygde.

Comment

• Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

Vet at det finnes andre, men har jo sett litt på resultatene fra din maskin, så jeg vet at de skinnene går støtt og godt.
                            Du skulle vel ikke tilfeldigvis ha de skinnene du brukte før du forlenget arbeidsflaten liggende for salg?

Tenkte å kjøpe motorer og power/kontrollkort fra probotix.com
                            Last edited by Te-raptor; 10-05-09, 15:29.
                            Terje

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

De skinnene har jeg solgt allerede. Jeg kjenner ikke til probotix.com. Jeg har tenkt å kjøpe ny G540 kontroller fra http://www.geckodrive.com/ som neste oppgradering.

Her er noen HSR15-skinner: http://cgi.ebay.com/THK-HSR15-TWO-82...ayphotohosting

Comment

• Te-raptor
                                • Jul 2004
                                • 693

Takk for link.
                                Tar meg god tid og kikker litt rundt før jeg går igang.
                                Terje

Comment

Working...