Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Holger View Post
    Min umiddelbare tanke er et arbeidsområde på 2500mm x 1000mm x 500mm. (effektivt arbeidsområde)
    Perfekt ! Når er maskina klar ?!?!
    Jan Olav (joeSpace)

    Comment


    • Holder på å lage en ekstra støtte til spindelen nå.
      Attached Files

      Comment


      • Originally posted by attemann
        Perfekt ! Når er maskina klar ?!?!
        Det er vanskelig å si.....dette prosjektet er helt i startgropa, og vil helt sikkert ta noe tid. Jeg har nattkift denne uka, og skal prøve å få posjektert det meste ferdig da.

        Hvordan maskinen kommer til å se ut vet jeg ikke enda, men noe banebrytende konstruksjon blir det ikke.
        Det kommer til å bli to linjærføringer på hver side av y-akse for mest mulig stabilitet. x-akse og z-akse vil bli noenlunde lik Riven og Tahustvedt sine. Når det gjelder kuleskruer, så er jeg litt usikker på y-akse pga av den lange vandringen. Jeg har sett litt på linjærmoduler fra Rexroth. Disse har reimdrift og fåes i mange forskjellige lengder og str.
        Litt usikker på hva som kreves av krefter, men avventer svar fra Rexroth denne uka.

        Litt flåsete, men det største problemet mitt er vel egentlig hvor dette beistet skal stå!
        Anders Bruneberg
        Raufoss

        Comment


        • Henge'n på veggen ?! Se
          Jan Olav (joeSpace)

          Comment


          • Siste tilskudd til maskina. En ekstra støtte til spindelen. Den stivet av spindelen helt. Jeg hadde litt problemer med at plata ga seg når jeg freste fort og dypt i aluminium.

            Hvis noen vil lage en selv til sin Kress 1050 FME så kan jeg legge ut tegningen.
            Attached Files

            Comment


            • Heisann

              Har selv brukt Rexroths (Parker Hausers) HPLA80 til min Y akse, men denne trenger definitivt en linjærføring i tillegg om du ønsker å belaste den sideveis.

              Men skal du kjøpe disse er de GRISEDYRE

              Har du den montert med "vognen" oppover, så kanskje du slipper, men det er bare hardgummihjul til over/under og sidestøtte på disse vognene, men geniale er disse linjær føringene, da alt er ferdig montert.

              Disse har AT10 tannreim inni som er det mest nøyaktige belt/pulley systemet du kan få mtp backlash.

              Slakta epar av disse for å få meg tannreim og drev til X aksen.

              Bruker selv servoer på disse, men var nødt til å geare disse for å få nok presisjon med servomotorer med max turtall på 3000 omdr.

              Selv om jeg kjører MYE saktere enn dette, desuten gir et gear deg masse av ekstar moment.

              Lykke til med bygget

              Mvh
              Cory





              Originally posted by Holger View Post
              Det er vanskelig å si.....dette prosjektet er helt i startgropa, og vil helt sikkert ta noe tid. Jeg har nattkift denne uka, og skal prøve å få posjektert det meste ferdig da.

              Hvordan maskinen kommer til å se ut vet jeg ikke enda, men noe banebrytende konstruksjon blir det ikke.
              Det kommer til å bli to linjærføringer på hver side av y-akse for mest mulig stabilitet. x-akse og z-akse vil bli noenlunde lik Riven og Tahustvedt sine. Når det gjelder kuleskruer, så er jeg litt usikker på y-akse pga av den lange vandringen. Jeg har sett litt på linjærmoduler fra Rexroth. Disse har reimdrift og fåes i mange forskjellige lengder og str.
              Litt usikker på hva som kreves av krefter, men avventer svar fra Rexroth denne uka.

              Litt flåsete, men det største problemet mitt er vel egentlig hvor dette beistet skal stå!

              Comment


              • Originally posted by tahustvedt View Post

                Hvis noen vil lage en selv til sin Kress 1050 FME så kan jeg legge ut tegningen.
                Gjerne!
                Jeg har bestilt en Kress 1050 FME, så det ekstra festet kan komme godt med. Jeg hadde tenkt å lage et høyere opp på fresen, men hvis patenten din funker så er jo det helt topp

                Terje

                Comment


                • hei, leverer ikke bergandata til norge lengre? skjønner ikke svensk jeg og evnt, hvordan er det med tolling og avgifter til norge?

                  Comment


                  • Bergan.se leverer kun til adresser innenfor Sverige nå står det på sidene.

                    www.xylotex.com er et alternativ. Sikkert minst like bra.

                    Comment


                    • nice!
                      noen som vet smeltepunktet på messing? hart en messig?bussing? som er i alu hus, som skal sveises/punktes, men tør ikke siden messingen koster 800spenn stykk. er til linjærføringene.

                      Comment


                      • Melting Points of Metals - Muggy Weld

                        Comment


                        • takk skal du ha, 200grader er ikke mye

                          Comment


                          • 200 grader??
                            slik jeg leser tabellen så har messing smeltepunkt ca 900 - 940 grader.
                            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                            Raptor 90se (solgt)
                            Extra 300 . (kontainer mat)
                            Mini funtana ( Peis varme )
                            Protech Cessna 182

                            Comment


                            • stemmer det, men alu er omtrent grovt sett 200grader i fra, jeg skal punkte alu til alu, men messingen er 10mm unna, så var redd den skulle bli deformert.

                              Comment


                              • Hvis jeg ikke husker helt feil så er 600-680 grader på Alu.
                                Jeg har aldri hatt problemer med å sveise Alu med messingforing.
                                =================
                                Runar Holm
                                www.maxmekker.com
                                =================

                                Comment

                                Working...
                                X