Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • corydoras
    • Jul 2005
    • 257

Video Thor, video

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Kameraet gikk tom akkurat i det jeg skulle begynne å filme. Skal filme neste operasjon i alu.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Her er et bilde av resultatet. jeg prøvde meg bare på litt 2 mm dyp pocketing i 4 mm aluminium. Den lillt sylinderen inni ovalen skal være helt rund. Der tror jeg spindelfestet har skylden. I tilleg ser dere noen merker i bunnen av ovalen og den ene triangelen. Det tror jeg også er på grunn av fleksing i MDF spindelfestet. Jeg får se når jeg får alufestet. Ellers ser der veldig bra ut. Plata er ca 22 mm bred og 4 mm tykk.
        Attached Files
        Last edited by tahustvedt; 01-09-07, 20:40.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Hva er best for å oppnå rene kutt i kryssfiner? Er det rette skjær som er best da? Jeg skar ut noen deler med 2 mm end mill og fikk "loddne" kanter.

Comment

• tailbait
            • Aug 2006
            • 117

Gratulerer med en suveren maskin

Har fulkt prosessen din med spenning

Bruk bred maskerings tape den hindrer fresen i å dra løs mere flis en den skal og du for rene kanter

Har selv lenge lekt med tanken på å fått bygd meg en selv men da kun for varmetråd kutting og fresing i isopor, depron å myke treslag med et abeids felt på 1500 X 900 X 500 mm den ville jo ikke bli like presis som din.
            For å kunne lage fly kropper,vinger å båtskrog ++ for innstøping og som støpeplugger

Tanken var å bruke skinner fra et stort tegne bord og tandreims drift
            Last edited by tailbait; 02-09-07, 10:58.
            A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Skal prøve maskeringstape.

Nå knakk jeg siste 2 mm pinnefresen i et stykke aluminium. Den freste ut lommer og hull i begge sider av et stykke og skulle skjære ut omrisset da den knakk. Det var vel litt mye å be om å route aluminium med samme matehastighet og dybde som pocket-fresing. Jeg filma litt mens den freste nå. Skal prøve å lage den til snart.

Bildet viser ene siden av delen. Den ser lik ut på andre siden. Maskina mata på mens fresebiten ikke klarte holde følge. Oppi lommene og lagerhullet ser det veldig fint ut.
              Attached Files
              Last edited by tahustvedt; 02-09-07, 17:52.

Comment

• Pole
                • Aug 2004
                • 225

et lite tips ang fresing i alu med HSS freser er å smøre\ kjøle med rødsprit, det hjelper utrolig på standtiden på fresen. Det lager ikke mye gris slik som evnt. kjøleveske vil lage, alt fordamper..
                Eivind Hansen
                ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Takk, det skal jeg prøve. Bruker du sprutflaske da for å dusje det på? Jeg har brukt WD40 nå for det var anbefalt på CNCzone. Det har fungert bra.

Here er et videklipp av litt alufresing:

Comment

• Pole
                    • Aug 2004
                    • 225

spruteflaske funker sikkert bra det, husker vi brukte det da jeg gikk på yrkesskolen for en 5-6 år siden.. det lukter en del da.. hehe... men det er meget effektivt
                    Eivind Hansen
                    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Nå prøver jeg å frese alu med en 6 mm pinnefres. Jeg kjører på laveste turtall og mater saaakte og med grunne kutt for ikke å overbelaste motoren på det lave turtallet. Det fungerer fint foreløpig hehe. Jeg prøver rødsprit også som kjøling. Er bekymra for hvor mye damp det blir men har vinduet åpent.

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Det tok laaang tid å skjære ut. Jeg var veldig konservativ og planslipinga av den første sida tok en evighet. Etter hvert som jeg freste testa jeg hvor fort jeg kunne kjøre og fikk en ide om hva jeg skal sette den til i fremtiden. Fresing av aluminium er null problem i hvertfall, selv med en Biltema-fres.

Delen ble rimelig NICE! Den er helt lik på andre siden og det ser ut om jeg treffer perfekt ved å la maskina borre jiggehull selv i delen for å snu. Jeg lagde litt video. Skal legge den ut etter hvert.
                        Attached Files
                        Last edited by tahustvedt; 03-09-07, 21:04.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Tja. lurte på det samme, men fikk anbefalt rødsprit av en på jobben også som hadde drevet med aluminiumfresing på router før. Det er ikke snakk om å dynke delen da. Bare en liten dusj i ny og ne. Det blir ikke varmt. Jeg kan stoppe motoren og ta på fresen med en gang uten at den kjennes varmere enn kroppstemperatur.

Jeg har forresten egnet brannslukker ved siden av fresen.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Video: http://www.enrarot.net/videos/cnc/test8.wmv

Comment

• kapia
                              • May 2005
                              • 1435

kan også bruke rødsprit når du skal til å frese og bore i plast, er ikke så farligt, er jo knappe teskjeia med rødsprit en dunker på. er bare en liten flame som dør ut fort. ville faktisk ikke en gang orka å tenkt å bruke pulverapperat siden den ødelegger el. og lager masse drit etterpå.
                              såg kjempe bra ut den routern din, likte farten på "bladet"

Comment

• Andreas Glomnes
                                • Jun 2003
                                • 17

hvilket cam program?

Hei tahustvedt, gøy å følge med på arbeidet ditt. Har selv en cnc fres, og freser i aluminium jeg også. Har enda ikke begynt med 2,5D eller 3D fresing slik du har gjort. Hvilket Cam program bruker du? Tenker på for å frese i 2,5D og 3D.

Også en annen ting, det med å få frest på baksiden er jeg også veldig interessert i. Du sa maskinen lagde noen referanse hull, mener du at på tegningen av delen din legger du til feks to hull et stykke fra selve delen? Sånn at når du spenner den opp første gang så skrur du den fast på et par tilfeldige steder, men når du skal snu den så bruker du de nye hullene, som fresen har frest ut, samtidig som den har frest litt i underlaget også, slik at du vet akkurat hvor du skal skru i de nye hullene?

Comment

Working...