Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flight911
    • Sep 2007
    • 11

Julekvelden kom tidlig i år.
    Nå ligger en steppermotor og synger på skriveboret mitt.
    Jeg vet egentlig ikke hva jeg gjorde, men med litt prøving og feiling i Mach3 var det gjordt. Salmesang!! Jeg må tilstå at jeg skvatt da step motoren begynte å brumme. Hadde liksom ikke noen forhåpnning om det
    Nå har jeg liksom forsert et hinder, så nå er det bare å montere greiene på treskeverket.

Ser gjerne at noen kan fortelle meg hvilken strømforsyning jeg skal velge. Jeg går ut fra at min 1,9A forsyning ikke holder mål. Eller?

Berklager. Jeg har glemt å gi tahustvedt kredit for den fine maskinen han har bygget. Jeg likte særlig patenten med å bruke et bord med to spalter. Den var original.

Selv har jeg bygget min av forskalingsflaker!! (nye) uten en eneste byggetegning. Det vil si, jeg har alt i hodet. Jeg har bare ikke giddet å sette det ned på papiret. Skruer er gjengestenger med koblingsmutter. Det er godt nok til mitt bruk. Til skinner har jeg brukt (kanskje jeg ikke burde sagt det) ekspansjonsbeslag for skuffer ( http://www.clasohlson.no/Product/Cat...;251274;251675 ) Det ble faktisk meget stivt. Det eneste er at de er sikkert litt ømtålig for støv. Jeg skal raportere hvordan de oppfører seg når jeg begynner å frese.

Terje

Comment

• MaxMekker
      • Nov 2006
      • 320

Siden jeg ikke kjører windows så er ikke mach3 ett alternativ, men er det noen som har testa EMC2 under Linux?
      =================
      Runar Holm
      www.maxmekker.com
      =================

Comment

• Flight911
        • Sep 2007
        • 11

Phammers. u har tydeligvis greie på dette. Jeg synest det var en grei forklaring. Har du noen formening om hvilken strømforsyning som passer best til mitt oppsett? Du skriver at jeg bør ha 36 -72V, men den som egentlig skulle følge med pakken var 24V. Sett at det er nok med 24V, holder det med 24V 6,5A eller bør jeg gå for 24V 8,3A slik som egentlig skulle følge med utstyret mitt?

Terje
        Last edited by Flight911; 10-09-07, 14:38.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Nå er vi cooking!

Nå mangler det bare å rødde i wiringa bak bordet som dere ser. Den hvite DVD-ROMen i PCen er bare montert for å installere Winders.
          Attached Files

Comment

• MaxMekker
            • Nov 2006
            • 320

I dag ble det bestilt 3 stk motorer (3,5Nm) og styring.
            Så nå er det bare å vente

Blir vel i første omgang å bygge om den Eagle 30 fresen jeg har i garasjen.
            Tror dette kan bli artig, får jeg det til å fungere så bygger jeg om dreibenken også
            =================
            Runar Holm
            www.maxmekker.com
            =================

Comment

• Ullteppet
              • Apr 2006
              • 391

Originally posted by MaxMekker
              I dag ble det bestilt 3 stk motorer (3,5Nm) og styring.
              Så nå er det bare å vente

Blir vel i første omgang å bygge om den Eagle 30 fresen jeg har i garasjen.
              Tror dette kan bli artig, får jeg det til å fungere så bygger jeg om dreibenken også
              Hvilke motorer kjøpte du? og hvorfra?
              T-rex ccpm (den gule) (solgt)
              Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
              Raptor 90se (solgt)
              Extra 300 . (kontainer mat)
              Mini funtana ( Peis varme )
              Protech Cessna 182

Comment

• MaxMekker
                • Nov 2006
                • 320

Kjøpte dette kitet

Bestilte kl 18 i dag og allerede fått tracking nummer på sendinga, så det er på vei

Det er vel noe man kan kalle super rask servise

Frakta kosta 79usd.

Leste litt på cnczone og de fikk mye skryt der.
                Jeg hadde tenkt å bestille Motioncontroll men de skulle ha 116GBP i frakt så det droppa jeg.
                Sjekka også med bergan.se men de ville ikke selge til Norge.

Uansett nå får jeg bare vente til motorene kommer hit, og så får jeg se om jeg får liv med Linux og EMC2
                =================
                Runar Holm
                www.maxmekker.com
                =================

Comment

• tailbait
                  • Aug 2006
                  • 117

Originally posted by MaxMekker
                  Sjekka også med bergan.se men de ville ikke selge til Norge.
                  Bestill post restante til Strømstad og slå det sammen med en HARRY tur
                  A good friend will bail you out of jail... A true friend will be sitting by your side saying, Sorry ....We fucked up!

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Jeg skulle lage et BSA-skilt for en kompis i dag. Jeg lagde først et fint et men dreit meg ut da jeg skulle skjære det ut med V-fresen. Når jeg lagde skilt nummer to så var jeg uheldig med høydejusteringen av verktøyene så det ble litt høydeforskjell mellom pinnefresen og V-fresen. Han skal lakke bunnen så det vil sikkert ikke være synlig, men det ble ikke spesielt pent sånn rett ut av fresen. Skiltet er 99 mm bredt og laget i 2 mm aluminium. Jeg brukte en 1/4" Dremel V-fres og en 2 mm karbid pinnefres. Jeg har prøvd HSS og de bøyer seg merkbart under fresing i forhold til karbidfreser.

Jeg skal frese ut deler til et constant-speed-system til den store P-40en min snart. Først skal jeg gjøre noen tester i MDF for å se hvordan jeg bør jigge materialet.
                    Attached Files
                    Last edited by tahustvedt; 13-09-07, 20:17.

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Enda en liten jobb. Jeg skar den ut for en kompis. Tegningen tegnet jeg for lenge siden i Paint Shop Pro og den skal være litt ujevn i strekene, tegningen er akkurat lik på skjermen. Da jeg skar den ut til slutt brukte jeg 1 mm dype kutt og lav matehastighet med en 6 mm pinnefres.
                      Attached Files

Comment

• northwood
                        • Nov 2005
                        • 588

Det BSA-skiltet ble riktig bra! "Logoen" din også for den saks skyld.

Fikk du tak i pleksi?

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jepp. Har akkurat frest V8-emblemet. Det var ikke en voldsomt stor bit men jeg fikk lagd merket 11 cm i bredt. Det ble ålreit.
                          Attached Files

Comment

• northwood
                            • Nov 2005
                            • 588

Genialt! Det ble bra jo!

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Nå har jeg laga klar kodene for å prøveskjære (i MDF) nye bladholdere til constant speed-systemet mitt. Kanskje jeg får gjort det i morra.

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Skjærer ut jig til propellersystemet mitt: www.enrarot.net/videos/cnc/cnc02.wmv

Comment

Working...