Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kapia
    • May 2005
    • 1435

hva deler snakker vi om?

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Hvis jeg får byttet kuler i den ene kuleskruen har jeg en kuleskrue med 460 mm vandring og to kraftige skinner for en Y-akse. Disse skinnene kjennes ikke så jevne ut som de jeg skal bruke på min, men de er veldig brede og har ikke slakk. Jeg vet ikke om det er normalt for disse eller om de er litt slitt. Kanskje jeg får bruk for delene selv etter hvert.

Jeg kappa to skinner på en kraftig sag på jobben. Det vil jeg ikke anbefale noen andre å satse på med mindre de har skikkelig utstyr for de var ekstremt harde. Det er mulig det går bra med en vinkelsliper men da blir de kanskje for varme. Saga jeg brukte er laget for sånt og har kjøling. Sats heller på å kjøpe skinner i brukbar lengde.

Jeg lagde masse deler i dag. Nå er jeg vel ca. halvferdig med aluminiumsdelene til broen tenker jeg. Denne uka skal jeg hente meg 22 mm MDF og gjøre meg helt ferdig. Jeg glemte å stanse et stort hull i ene plata men det kan jeg ta en dag til uka for jeg må lage flere deler. Den blir ganske heftig.

Den lengste U-bjelken skal jeg planslipe på de to kantene hvor skinnene skal monteres. Ellers tror jeg jeg vil få problemer med spenn mellom skinnene. Endene har jeg filt så rette jeg klarte. Jeg håper de er rette, ellers må jeg ta de på maskinverkstedet og rettslipe de.

Jeg har bare borret huller i den ene sideplata. Jeg skal ta de resterende hullene på søyleboremaskinen hjemme. Det avrundede hjørnet er ikke finslips fordi jeg skal ta det når MDF-fyllet er limt mellom platene. Kablene til Y- og Z-motorene og bryterene vill gå inni torsjonsbjelken på broen og ned innvendig i sideplata til undersiden av bordet. Jeg har lyst til å lage en strømkontakt oppå broen av samme type som brukes på PC-strømforsyninger og sånt for å koble spindelmotoren(e) der, men er usikker på om det er så lurt å legge strømkabelen til spindelmotoren inni kanalen sammen med styringskablene til steppmotorene. Noen som har en formening om det?
      Attached Files
      Last edited by tahustvedt; 12-08-07, 22:40.

Comment

• corydoras
        • Jul 2005
        • 257

Herdede linjærføringer egner seg dårlig selv på mekaniske båndsager med kjøling, blir lite igjen av sag båndet da, vinkelsliper går helt fint det, ev ei kraftig platesaks kan også brukes, men det har vel de fleste neppe tilgang til?

Hadde selv power kabelen til spindelen i en 30mm kabelkjede på 2 meter sammen med motor kabel til steppere, ingen av disse var skjermet, og det gikk helt ok for min del.

Mvh
        Cory

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Saga vår karte brasene uten merkbar slitasje. I begynnelsen stoppet jeg ofte og sjekket tennene men det var ingen merkbar slitasje. Jeg tror ikke platesaksa vår hadde sett fin ut om jeg hadde prøvd å kappe de der.

Da satser jeg på å legge powerkabelen inni også. Det blir veldig praktisk.

I dag kom det en liten kuleskrue i posten. Den har ikke merkbar slakk. Kanskje jeg bruker den å Z-aksen i stedet for "Universal Thread"-skruen.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Herregud så mange hull å gjenge opp.

Comment

• kapia
              • May 2005
              • 1435

bilder? alle bilder er gode bilder

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Bare sju hull igjen å gjenge på dette skinnefestet. Har nesten krampe i hånda. Det er vel egentlig overkill å bruke alle hullene så jeg kommer sikkert til å bruke halvparten.
                Attached Files

Comment

• Kekar
                  • Apr 2003
                  • 123

Originally posted by tahustvedt
                  Bare sju hull igjen å gjenge på dette skinnefestet. Har nesten krampe i hånda. Det er vel egentlig overkill å bruke alle hullene så jeg kommer sikkert til å bruke halvparten.
                  Et lite tips er å bruke batterdrill med momentinstilling når du gjenger.
                  What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Har pleid å gjøre det når jeg gjenger rør til helikopterene mine, men det er fort gjort å holde drillen litt skjevt og da tror jeg gjengetappen knekker fort om emnet er så tungt som dette og ikke følger med. Jeg tok ikke sjansen.

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Her er et bilde av skruen jeg har tenkt å bruke. Nå lurer jeg på om jeg skal ta og borre og gjenge hullene til Z-aksen. Det hadde vært moro å se det hele sammensatt i kveld.
                      Attached Files

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Sånn. Da er den verste borringen og gjengingen unnagjort. Plata dere ser inni bjelken der er Z-aksen. Den kan bevege seg opp til 6 cm lavere enn bunnen på U-bjelken. Jeg vil ha ca 110 mm vandring. Jeg mangler det meste av bolter og skruer men har bestilt stort sett det jeg trenger. Det vil være en plate øverst på Z-aksen slik at når den beveger seg ned så blir det ikke åpning over. Det begyner å bli ganske tungt. Håper det ikke blir noe problem.
                        Attached Files
                        Last edited by tahustvedt; 14-08-07, 01:00.

Comment

• ronsand
                          • May 2005
                          • 114

Dimensjon på linjære føringer

Hei.

Har fulgt denne tråden med stor interesse.
                          Har i flere år gått med planer om å starte byggingen av en router for tre, men også lettere arbede myke metaller (alu).

Tenkte meg en maskin med et arbeidsområde på ca. 1000x500x100mm (x,y,z).

Er det noen som kan hjelpe meg med dimensjoner på linjære føringer (skinner) på de forskjellige aksene.

Har sett på skinner på bla: http://stores.ebay.com/Marchant-Dice...QQftidZ2QQtZkm

Tenker meg at det bør være relativt kraftige skinner på x-aksen på en såpass stor maskin. Er f.eks 25mm skinner kraftig nok her? Hva med de andre aksene?

Gleder meg forøvrig til å se maskinen din når den blir ferdig.

Mvh Ronny

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

En så lang akse krever mye av skruen og det er den som blir dyrest tror jeg. 25 mm tror jeg er mer enn nok på skinnene, men jeg har ikke så veldig god peiling selv. Riven vet sikkert bedre enn meg hva som kreves. Her er fire stykk brukte skinner på 1305 mm lengde og 20 mm bredde. Det burde være nok til minst 1000 mm arbeidslengde og du kan sikkert selge to av de igjen: http://cgi.ebay.com/HIWIN-LM-GUIDE-L...QQcmdZViewItem

Når jeg søker etter ting så velger jeg Advanced Search, kategori "Business & Industrial" og i "Location" velger jeg "Items available to Norway". Vanlige søkeord som gir bra resultater er ball screw, iko, thk, hiwin og linear rail for eksempel.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Etter at jeg borra og gjenga endehullene på bjelken s satte jeg på noen hudplater for å få et inntrykk av størrelsen. Konge! I morra kjøper jeg MDF hvis det er tørt vær.
                              Attached Files

Comment

• ronsand
                                • May 2005
                                • 114

Originally posted by tahustvedt
                                En så lang akse krever mye av skruen og det er den som blir dyrest tror jeg. 25 mm tror jeg er mer enn nok på skinnene, men jeg har ikke så veldig god peiling selv. Riven vet sikkert bedre enn meg hva som kreves. Her er fire stykk brukte skinner på 1305 mm lengde og 20 mm bredde. Det burde være nok til minst 1000 mm arbeidslengde og du kan sikkert selge to av de igjen: http://cgi.ebay.com/HIWIN-LM-GUIDE-L...QQcmdZViewItem

Når jeg søker etter ting så velger jeg Advanced Search, kategori "Business & Industrial" og i "Location" velger jeg "Items available to Norway". Vanlige søkeord som gir bra resultater er ball screw, iko, thk, hiwin og linear rail for eksempel.
                                Takker.

Hvilke dimensjoner har dere (Riven, tahustvedt og andre) endt opp med på skinnene på maskinene deres?

Forstår at skruen (ballscrew) kan koste noen kroner for en såpass lang maskin (1000x500 arbeidsoråde). Noen som vet hvor stor dia. som trengs på spesiellt x-aksen, 16mm, 18mm, 20mm eller kanskje mere?

Comment

Working...