Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Nå har jeg to brytere på hver akse. Presisjonen til home-bryterene får jeg bare prøve ut.

Huset til Z-aksen har jeg levert på maskinverkstedet for å få planet den siden som skal monteres mot trallene til Y-aksen da det er bittelitt tregere bevegelse når den er strammet, og baksiden har en ørliten bue. Noen av delene er lakkert nå og herder så jeg begynner ikke å montere sammen i dag. På onsdag tenker jeg maskinen kommer sammen. Jeg skal begynne å grunne/male bordet i kveld tenker jeg.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Nå er alle maskindelene lakkert og bordet er grunnet. Jeg tenker jeg maler bordet i morra eller i kveld hvis det går an, må lese hva det står på boksen. Jeg måtte grunne kantene på sideplatene også fordi spraylakken bare trakk rett inn i MDF'en. De får ett strøk til med lakk når grunninga er tørr.

Jeg har enda ikke fått pinnefresene jeg bestilte men det dukker nok opp. Spindelfestet burde være her i morra.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

En smakebit. Her er huset til Z-aksen satt sammen. Alle delene er malt så i morra begynner jeg montering.
        Attached Files

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Det begynner å ligne på en CNC-router nå. Litt nakent uten skillevegger og PC da.
          Attached Files

Comment

• corydoras
            • Jul 2005
            • 257

Ser bra ut dette!

Husk å ha videokameratet klar når du tar første turen med den

Mvh
            Cory

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Ok. Skal legge ut noe kjøring så fort jeg får koblet opp alt og får den i gang.

Vurderer å kjøpe et trådløst lite kamera til maskina etter hvert sånn at jeg kan sitte her ute og følge med på den i et lite vindu på denne PC'en. Planlegging, planlegging.
              Last edited by tahustvedt; 22-08-07, 20:38.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

I kveld har jeg lagt alle kablene og gjort alle tilkoblinger til steppmotorene og bryterne. Myyye jobb! I morra tester jeg.

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Jeg fikk pakke fra K2 CNC i dag, men trur du ikke de har sendt meg feil del. Det var et digert spindelfeste i stedet for Kress 43,8 mm festet jeg bestilte. Hurra!

Men jeg får jo kjørt maskina for det da. Hadde ikke tenkt å begynne å frese noe på lang tid.
                  Last edited by tahustvedt; 24-08-07, 16:12.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Jeg har et spørsmål ang kobling av brytere til A3977SLP-kontrollerkortet. Hvor man den andre lederen til home-og limitbryterne? Jeg ser for meg at den skal kobles til +5 V men vil ikke risikere å ødelegge noe. Det følger ikke med noen manual.

Det er bare det som står i veien for å starte opp for første gang. Jeg har dratt maskina helt bort til døråpningen for at kabelen skal nå bort til arbeids-PC'en min.
                    Attached Files
                    Last edited by tahustvedt; 24-08-07, 17:00.

Comment

• corydoras
                      • Jul 2005
                      • 257

HAr samme koprtet og der kjører jeg +5v på alle inngangene, det skal etter min forståelse alle inngangene på paralellporter ha, da det er "operativspenningen" dennne porten bruker.

Du kan velge NC eller NO kontaktsett alt etter ønske, konfigureres bare slik du vil ha det i Mach3, ellers så bør du ta quantum versionen til Artsoft nærmere i øyesyn, denne er foreløpig en beta version, men har endel andre nyttige funksjoner som kan være ok, sånn som path smoothing, som gjør at maskinen kjører mye mere jevnt og som navnet tilsier...smooth.

Denne softwaren er fullt operativ, men som sagt enda i beta version, og kan ha noen bugs.

Sjekk www.machsupport.com for mere info.

Mach 3 lisensen gjelder også for denne versjonen og det er denne v det satses på fra utviklerene nå.

Mvh
                      Cory

Originally posted by tahustvedt
                      Jeg har et spørsmål ang kobling av brytere til A3977SLP-kontrollerkortet. Hvor man den andre lederen til home-og limitbryterne? Jeg ser for meg at den skal kobles til +5 V men vil ikke risikere å ødelegge noe. Det følger ikke med noen manual.

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Takker! Jeg har kobla alle bryterne NO fordi det er aluminiumsramme og jeg ville unngå at de ikke virket om en ledning av en eller annen grunn skulle kortslutte til ramma.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Det funker bortsett fra bryterne. De bryter nå 5 V+ til de respektive home eller limit/Estop (tre separate brytere på home og tre brytere i parallell på Estop) og det er ingen reaksjon. Pinnene er satt opp slik skjemaet sier. Port #1 og pin 11, 12 og 13 på home og 10 på Estop.

Comment

• corydoras
                            • Jul 2005
                            • 257

Originally posted by tahustvedt
                            Det funker bortsett fra bryterne. De bryter nå 5 V+ til de respektive home eller limit/Estop (tre separate brytere på home og tre brytere i parallell på Estop) og det er ingen reaksjon. Pinnene er satt opp slik skjemaet sier. Port #1 og pin 11, 12 og 13 på home og 10 på Estop.
                            Sjekket nettop på maskinen min, og det er visst -5V (0V) jeg bruker på input til limit og e-stop

Sorry at jeg forvirret deg, men trodde selv at det var slik det var, da dette virker mest logisk

Mvh
                            Cory

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Hehe. Ja, jeg fant det ut selv ved å måle. Nå funker alt. Jeg må bare lære meg å bruke Mach 3 nå. Jeg prøvde Quantum men fikk en drøss med feilmeldinger når det starta. skal prøve det igjen når jeg skjønner meg på Mach 3.

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Jeg fikk svar fra K2 CNC. Jeg skulle bare beholde det spindelfestet jeg fikk så sender de et nytt for Kress. Kult!

Comment

Working...