Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Et par problemer.

Bryterne fungerer riktig, men Mach nekter meg å sette home-bryterne opp som både home og limit. Da maser den med "external estop requested" og nekter meg å resette til tross for at ingen lys er på i diagnosevinduet. Rare greier.

Det andre problemet er at når jeg prøver å home så går aksene et par millimeter og stopper, noen ganger går den litt lengre før den stopper. Jogging går uten problem over hele rekkevidden på alle akser.

Har jeg støy i maskinen som forårsaker begge problemene kanskje? Jeg kjørte en rensket profil av Windows som hadde bortimot null støy i drivertest.
    Last edited by tahustvedt; 24-08-07, 21:47.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Der ja. Satte debounce til 1000 og de fiksa problemet. Nå funker den supert. Jeg skal prøve å justere til den laveste verdien som fungerer.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Begynner å få det til nå. Jeg bruker fortsatt demoversjonen så jeg får bare en liten bit av arbeidet frem. Tror jeg vil prøve Quantum igjen snart.

Her er en liten video av at den skjærer luft. Høres ut som om den synger.

Comment

• Free2fly
          • May 2006
          • 240

Enestående.

Dette ser virkelig bra ut, er ikke inne i all termologien som blir brukt her og syntes det var litt tunglest i begjynnelsen, men må få si at jeg er blitt imponert dette sluttproduktet, så langt. kunne vært fint å få den i arbeid.
          Har jo brukt diverse større utgaver CNC maskiner, og tenkt, dette må jo koste skjorta men så ser en jo med litt(mere) kompetanse og fagkunnskap og en liten (Reodor Felgen) innebygd så er alt mulig.

PS. blir det produksert flere av disse går det vel ant å forhøre seg om priser, på komlett maskin. En liten ønske-tanke.!!!

med imponerte hilsninger
          vidar f
          Vidar

Div.

Comment

• Riven
            • Nov 2001
            • 122

Originally posted by tahustvedt
            Der ja. Satte debounce til 1000 og de fiksa problemet. Nå funker den supert. Jeg skal prøve å justere til den laveste verdien som fungerer.
            Grattis Morro ikke sant ?
            Du må regne med litt justering av parametrene, når du begyner å belaste aksene. Jeg kjørte noen test programmer før jeg var fornøyd.
            Har ikke testet Quantum ennå, den må bli mer stabil før det blir aktuellt.

Jeg ser at det er salg på Gecko drivere frem til september, har siklet på G203v
            i lengere tid. http://www.geckodrive.com/ kanskje norsk tipping spytter inn noen kroner på konto i kveld
            Mvh.
            H.S

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Nå prøvde jeg å tegne og fikk det til. Den tegna en fin helikopterramme.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Originally posted by Riven
                Grattis Morro ikke sant ?
                Du må regne med litt justering av parametrene, når du begyner å belaste aksene. Jeg kjørte noen test programmer før jeg var fornøyd.
                Har ikke testet Quantum ennå, den må bli mer stabil før det blir aktuellt.

Jeg ser at det er salg på Gecko drivere frem til september, har siklet på G203v
                i lengere tid. http://www.geckodrive.com/ kanskje norsk tipping spytter inn noen kroner på konto i kveld
                Bra pris nå. Hva er den praktiske fordelen med det kortet fremfor det du har (Bergan?) bortsett fra høyere spenning da?

Comment

• Riven
                  • Nov 2001
                  • 122

Gecko`n tåler som du sier høyere volt og flere amper (80V-7A)
                  En stor fordel vist man vil bruke sterkere steppere, og ønsker høyere hastighet.
                  Kortet jeg har i dag (fra Xylotex) tåler max 24V 3A

Fikk foresten skinnene som du tipset om, i posten i dag. De var helt nye og passer perfekt til min nye Z akse. Takker for tipset
                  Mvh.
                  H.S

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Har sittet og lekt meg en del i kveld. Lagde en tegning med massevis av kurver kun for å få maskina til å synge.

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Originally posted by Riven
                      Gecko`n tåler som du sier høyere volt og flere amper (80V-7A)
                      En stor fordel vist man vil bruke sterkere steppere, og ønsker høyere hastighet.
                      Kortet jeg har i dag (fra Xylotex) tåler max 24V 3A

Fikk foresten skinnene som du tipset om, i posten i dag. De var helt nye og passer perfekt til min nye Z akse. Takker for tipset
                      Bare hyggelig. Jeg ser at det fortsatt er to igjen. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MEWA:IT&ih=007

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Kanskje fornuftige X-skinner: http://cgi.ebay.com/IKO-52-1-4-INCH-...QQcmdZViewItem

Litt dyrt.

Det er masse der nå hvis man søker.

Billig. Kanskje slitne: http://cgi.ebay.com/THK-SR15V-LINEAR...QQcmdZViewItem
                        Last edited by tahustvedt; 26-08-07, 00:58.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Har skjært ut de siste delene nå. Skal prøve å få malt de i kveld så jeg kan motere i morra.
                          Attached Files

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Husker dere støyproblemene mine? Vel, de er saga blott. Jeg monterte en 0,1 µF kondensator over alle bryterinngangene på kortet. Nå har jeg skrudd Debounce tilbake til 0 og den kjører foreløpig 100% stabil. Fikk den aldri helt stabil før, den slo på Estop ved tilfeldige tider.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg dytta den på plass for å ta et bilde.
                              Attached Files

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Enda en liten tegnevideo. http://www.enrarot.net/videos/cnc/test3.wmv

Litt slakk i tuppen av penna så den runder av enkelte hjørner, men det er ikke maskina sin skyld.
                                Attached Files

Comment

Working...