Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flesvik
    • Sep 2007
    • 7

hei

veldig interessang tråd.

Har tenkt på å lage en sånn cnc-fres en stund jeg også. har sett en del på cnczone, ol.

det jeg lurer litt på er hvilke steppermotorer jeg skal bruke? (hastighet har ikke noe serlig å si)
    Er en student så jeg kan ikke bruke så veldig mye penger på den. skal lage en ala den på http://buildyourcnc.com/default.aspx med vinkeljern/kulelager skinner og vanelig gjengestang (ikke slik kulesak) (M10 tykkelse holder vel?). Kommer til å ha direkte drift av steppermotorene (ikke noe nedgiring). Materialene jeg hadde tenkt til å frese er MDF, kryssfiner, balsa og andre typer treverk. tenkte at maskinen skulle ha en arbeidsflate på ca 2*1 meter og ca 10-15 cm på z-aksen.

Hvor annbefaler du forresten å kjøpe steppermotorer og drivere? (litt dårlig utvalg og stive priser på elfa?)

Siden jeg er student kan jeg jo stort sett bare jobbe i feriene på den så det kommer til å ta litt tid

Jeg lurer også på hvilket cad programm du bruker og hvordan du gjør det med de referansehullene du skrev om for å frese på begge sider av emnet?

Takk for en god tråd forresten visste ikke at det var noe serlige norske hobby cnc-fres lagere før jeg så denne tråden.
    Last edited by flesvik; 04-09-07, 21:11.

Comment

• Pole
      • Aug 2004
      • 225

Originally posted by tahustvedt
      Noen spess grunn til at du motfreser (regner med verktøyet roterer medurs) ?

Det er lettere for fresen om du medfreser, dette skaper også mindre sperringer..

Laster opp et bilde som viser hva jeg mener med mot\medfresing for de som ikke vet hva jeg mener..
      Attached Files
      Eivind Hansen
      ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Jeg har brukt mye Discreet Plasma til å tegne. Egentlig ikke beregnet på teknisk tegning men det fungerer bra til det.

Som CAM/for å lage G-koden bruker jeg Vectric VCarve Pro 4. Et veldig bra program som er veldig enkelt å bruke.

Referansehullene lager jeg akkurat slik Andreas beskrev, ved at jeg tegner to hull på midtlinja på hver ende av delen slik at maskina borrer eller freser de ut sammen med den første sida, og da har en referanse når jeg snur delen.

Jeg lagde en liten stempelråde i dag i aluminium og nå var jeg uheldig med alignment når jeg snudde delen så det stemte ikke helt. Den ble litt artig likevel, på avstand. Jeg ga den bort til en kompis (Northwood på forumet) for å bruke som nøkkelknipe før jeg tenkte på å ta bilde av den. Jeg bruker treskruer så det er sikkert litt av grunnen til at det ikke ble nøyaktig nå, pluss at det sikkert hadde vært bedre å lage fire hull for referanse slik at gjennomsnittet blir mer nøyaktig.

Jeg kjørte mye høyere feed rate og dypere kutt denne gangen, så mye som spindelen klarer, og nå hadde mykheten i MDF-motorfestet synlig innvirkning på nøyaktigheten til resultatet. I morgen får jeg det skikkelige spindelfestet så da håper jeg det blir andre boller. Da håper jeg jeg får fint resultat med så høy hastighet.

Stempelråden var ganske komplisert oppbygd, med mange pockets og forskjellige nivåer. Den var 65 mm lang og krevde ny tenking i forbindelse med forbereding av G-koden da jeg måtte tegne inn områder som den skulle frese for å komme til de forskjellige nivåene i tillegg til bare delen. Jeg har lagt ved et bilde fra VCarve og selve VCarve-filen.

Jeg prøvde også å frese 7075 flyaluminium i dag og det gikk helt fint.
        Attached Files

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Originally posted by Pole
          Noen spess grunn til at du motfreser (regner med verktøyet roterer medurs) ?

Det er lettere for fresen om du medfreser, dette skaper også mindre sperringer..

Laster opp et bilde som viser hva jeg mener med mot\medfresing for de som ikke vet hva jeg mener..
          Det er fordi MDF-spindelfestet er så fleksibelt at jeg er redd for at den skal begynne å vibrere med medfresing (climb), noe jeg har fått for meg etter å ha lest på CNCZone. Jeg skal prøve begge deler når jeg får nytt feste i morra.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Jeg kjøpte mine deler bra bergan.se og fikk god pris der. Det er en kalkulator på de sidene for å finne ut hva slags motor du trenger. Jeg har to av den nest minste og en av den nest største i 51-serien og det fungerer veldig bra foreløpig. Hvis du skal ha gjengestenger som da har veldig fine gjenger så tror jeg det er bedre med den minste motoren fordi den holder dreiemomentet ganske høyt ved høye turtall.

Originally posted by flesvik
            hei

veldig interessang tråd.

Har tenkt på å lage en sånn cnc-fres en stund jeg også. har sett en del på cnczone, ol.

det jeg lurer litt på er hvilke steppermotorer jeg skal bruke? (hastighet har ikke noe serlig å si)
            Er en student så jeg kan ikke bruke så veldig mye penger på den. skal lage en ala den på http://buildyourcnc.com/default.aspx med vinkeljern/kulelager skinner og vanelig gjengestang (ikke slik kulesak) (M10 tykkelse holder vel?). Kommer til å ha direkte drift av steppermotorene (ikke noe nedgiring). Materialene jeg hadde tenkt til å frese er MDF, kryssfiner, balsa og andre typer treverk. tenkte at maskinen skulle ha en arbeidsflate på ca 2*1 meter og ca 10-15 cm på z-aksen.

Hvor annbefaler du forresten å kjøpe steppermotorer og drivere? (litt dårlig utvalg og stive priser på elfa?)

Siden jeg er student kan jeg jo stort sett bare jobbe i feriene på den så det kommer til å ta litt tid

Jeg lurer også på hvilket cad programm du bruker og hvordan du gjør det med de referansehullene du skrev om for å frese på begge sider av emnet?

Takk for en god tråd forresten visste ikke at det var noe serlige norske hobby cnc-fres lagere før jeg så denne tråden.

Comment

• Andreas Glomnes
              • Jun 2003
              • 17

7075 alu

Hei, hvor får du 7075 aluminium fra? Var å kjøpte en del aluminium hos Astrup i Oslo for en uke siden, med det var vel 6065 og lignende. Har i hvert fall lært at 7075 er en veldig sterk aluminiumslegering selv om det er mindre mostandsdyktig mot korrosjon, men det bryr jeg meg lite om. Hadde vært fint om du visste om noen steder!

Forresten, har du frest alu med tungsten pinnefres? Har hørt de er bra, men hvis det oppstår små vibrasjoner pga litt unøyaktig bevegelse o.l. så kan den lett knekke, så jeg har blitt anbefalt HSS pinnefreser som er det jeg har brukt hittil.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Jeg har kun prøvd karbidfres hittil (det samme som tungsten?). Det har vært det enkeste å få tak i på Ebay.

Biten med 7075 jeg prøvde på tok jeg fra avfallskassa på jobben. Det var bare et avkapp som skulle hives, jeg aner ikke hvor man får kjøpt det.
                Last edited by tahustvedt; 05-09-07, 07:20.

Comment

• jijohans
                  • Dec 2005
                  • 1169

Sinnsykt bra..
                  Da er det bare å handle inn carbon laminat fra dragonplate og begynne å produsere..
                  Slike som dette kan du jo lage i plywood?
                  -Jim Johansen-
                  Flyklart:
                  Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                  Under construction:
                  Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Andreas Glomnes
                    • Jun 2003
                    • 17

Jeg har kun prøvd karbidfres hittil (det samme som tungsten?). Det har vært det enkeste å få tak i på Ebay.

Biten med 7075 jeg prøvde på tok jeg fra avfallskassa på jobben. Det var bare et avkapp som skulle hives, jeg aner ikke hvor man får kjøpt det.
                    var det jeg var redd for, at det var kapp fra jobben men den som leter finner vel

Comment

• jijohans
                      • Dec 2005
                      • 1169

Evt. kunne du ha laget noe ala dette...

Garrantert marked for det...Den jeg linket til er ikke å få tak i...
                      -Jim Johansen-
                      Flyklart:
                      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                      Under construction:
                      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• flesvik
                        • Sep 2007
                        • 7

Jeg kjøpte mine deler bra bergan.se og fikk god pris der. Det er en kalkulator på de sidene for å finne ut hva slags motor du trenger. Jeg har to av den nest minste og en av den nest største i 51-serien og det fungerer veldig bra foreløpig. Hvis du skal ha gjengestenger som da har veldig fine gjenger så tror jeg det er bedre med den minste motoren fordi den holder dreiemomentet ganske høyt ved høye turtall.
                        Takker for bra svar.

ps. jeg skrev litt feil på arbeidsflaten jeg tenkte på. Mente 1*0,5 meter (1*2 meter er jo selfølgelig allt for stort, kansje hele bordet blir den størrelsen).

ps2. Anngående de som har spurt om aluminium så finner man sikkert det man vil ha her http://www.norskstaal.no/varekatalog...?varegr=768_1#

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Jeg fikk spindelfestet fra k2cnc.com i dag, men det var ikke spesielt imponerende. Det var stygt fresearbeid og diameteren på festet var 43,2 mm, ikke 43,8 som det skulle være. Jeg måtte file det større for å få motoren til å passe. For noe dritt! Jeg kan bruke det, men jeg er ikke imponert. Kanskje jeg bare skal frese et nytt feste selv.

Jeg fikk også fem nye 2 mm karbid pinnefreser så da har jeg litt å gå på.
                          Last edited by tahustvedt; 05-09-07, 17:09.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

I dag lå det tre HSS-freser i postkassa fra den butikken som Jim linket til tidligere. To på 1,5 mm og en ball end på 6 mm. Da begynner jeg å få brukbart md verktøy. Jeg trenger en sånn fres for å frese i PCB/glassfiber/G10 også.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg lagde en til, men tror du ikke jeg klarte å ødelegge den... Jeg skulle borre hull og gjenge opp for boltene men boret knakk i hullet og jeg klarte ikke får det ut uten å ødelegge ene siden av klemma. Jeg kan alltidg skjære ut en klemme til men det gidder jeg ikke nå. Det er jo bare for moro skyld at jeg lagde den. Jeg lagde en tidligere som jeg klarte å borre og gjenge opp. Denne ble mye finere.

Spindelen er bittelitt skjev med aluminiumsfestet. Sikkert fordi jeg måtte file det for å få det til å passe. Det er ikke mye, men det er synlig der jeg har planfrest. Spindelen heller litt mot broen så jeg må shimme på et vis for å få rettet opp. Det er synlig på bildet hvor den ikke er helt utskjært enda. Men den fresen som har frest ut spindelfestet mitt var ikke noe bedre, for overflaten på festet så ikke ut.

Jeg brukte åtte festeskruer for å frese den ut og line den opp. Først en i hver ende for å borre de fire referanseskruene, deretter fire referanceskruer, og til sist to skruer inni delen som holder den fast mens den skjæres ut. Jeg skar ut det siste hullet til veiva ved å skru fast to plater som klemte delene fast til bordet. Klemma har bevegd seg bittelitt under den siste utskjæringa og har en knøttliten skjevhet i den store radiusen. Jeg sleit litt med å finne ut hvordan jeg skulle klemme den fast skikkelig.
                              Attached Files
                              Last edited by tahustvedt; 06-09-07, 23:13.

Comment

• MaxMekker
                                • Nov 2006
                                • 320

Har du noen arbeidstegninger på maskinen din ?
                                Blir jo fristet av dette
                                =================
                                Runar Holm
                                www.maxmekker.com
                                =================

Comment

Working...