Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget CNC-router

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riven
    • Nov 2001
    • 122

Originally posted by ronsand
    Takker.

Hvilke dimensjoner har dere (Riven, tahustvedt og andre) endt opp med på skinnene på maskinene deres?

Forstår at skruen (ballscrew) kan koste noen kroner for en såpass lang maskin (1000x500 arbeidsoråde). Noen som vet hvor stor dia. som trengs på spesiellt x-aksen, 16mm, 18mm, 20mm eller kanskje mere?
    På maskinen jeg har i dag, har jeg 25mm føringer på X aksen.
    Dette var det jeg hadde tilgjengelig når jeg byggde maskinen.(funnet i skrapcontaineren)
    Y og Z aksene har 15mm skinner.

Jeg skal nå bygge ny X akse og har kjøpt inn 2 føringer på 15mm- lengde 1m.
    Jeg er sikker på at 15mm holder i massevis til "vår type"maskiner.

Kuleskruen er på 755mm arbeidslengde. 15mm diam. og stigning på 10mm.

Problemet med lange kuleskruer er først og fremst kostnaden.
    Jeg vil også tro at det er et problem med kast/vibrasjon.
    Føringene og kuleskruene bør vel ikke være for grove hvis man bruker steppmotorer på runt 1 til 2Nm. Det er begrenset hvor mye disse kan dra.
    Jeg er ikke ekspert på området, med det er sikkert hjelp å få på cnczone.com

De fleste som bygger større maskiner, satser heller på å bruker tannrem.

tahustvedt ! Dette ser bra ut, jeg gleder meg til å se sluttresultatet
    Du må finne frem videokamera og legge ut en filmsnutt, så snart aksene
    summer fornøyd.
    Mvh.
    H.S

Comment

• b_n
      • Aug 2007
      • 1

Så virkelig bra ut det der! Fikk ikke først med meg at du skulle bruke MDF i sandwich løsning så stusset litt på at de sideplatene i gantryen var litt tynne

Forøvrig ny her på forumet men har hatt litt kontakt med Riven på cnczone for et år siden omtrent (vet ikke om du husker meg men var den personen som hadde null/lite peiling på mekanikk og spurte deg en del kulelager spørsmål blant annet). Uansett holder selv på å planlegge/bygge cnc maskin i litt over ett år nå (går "litt" tregt da jeg samtidig holder på å ta en mastergrad så får mest jobbet i feriene). Er ihvertfall så godt som ferdig med elektronikken (brukte picstep drivere fra http://www.fromorbit.com/projects/picstep/ som jeg bygde selv, alle funker bortsett fra en som jeg har litt hodebry med) Også fått gjort en del på y og z aksen.
      Kommer nok til å opprette en egen tråd her hvor jeg poster bilder og diverse info men vet ikke om jeg kommer til å gjøre det før jeg har kommet ordentlig i gang (enten til jul eller mest sannsynlig neste sommer).

Men cnc byggingen din virker lovende og kommer til å følge med på hvordan det går.

Forøvrig angående ebay gjorde fikk jeg ganske billige kuleskruer (av ganske god kvalitet) ved å søke på ebay.de (må bare finne det tyske ordet for kuleskrue, evt søke på THK NSK, osv.). Ble ihvertfall betraktelig billigere enn tilsvarende på ebay.com den gangen.

edit: Ang. cad/cam så bruker jeg personlig et gratis cad program til linux (kcad tror jeg det het) eller har jeg i det siste blir oppmerksom på det gratis cam programmet cambam (http://www.brusselsprout.org/CAMBAM/). Er kanskje ikke det mest avanserte programmet men det gjør en god del og det kommer stadig nye funksjoner. Syntes det funker ganske bra (nå har ikke jeg laget noe med det dog da jeg ikke er ferdig med cnc maskinen men har plottet g-koden i NCplot 1.1 og er at en del andre har lagd en del med programmet). Cambam ineholder også en cad del men den er litt tungvint så vil tro man kanskje foretrekker andre cad programmer. cambam kan importere dxf filer, g-code og 3D studio files.
      Last edited by b_n; 15-08-07, 19:59.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Hehe ja det hadde ikke vært mye tess med bare 3 mm aluminium til sideplater.

Mine skinner på X-aksen er 15 mm THK HSR15. De andre er THK RSR12 på Y og IKO ett eller annet p Z.

I dag fikk jeg kuler i posten så jeg prøvde å bytte kuler i den skruen min som hade litt slakk. Først byttet jeg fra ~3,1 mm som var originalstørrelsen til 3.142 mm og det ble nesten ikke forskjell så jeg hoppet rett opp til 3.1725 mm og da ble den dritbra. kjenner ikke slakk og den går helt lett. Kunne kanskje hatt en størrelse større for å få litt pre-load men dette ble bra nok syns jeg.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Sånn blir den seende ut. Jeg har ingen løsning på slangekoblinger til støvsugerkanalen inni den nærmeste sideplata, men det vil i hvertfall være en aluminiumskanal der som jeg kan lage koblinger på senere. Benken er en pult lik en jeg har fra før. Riktig størrelse, veldig solid og billigere enn å kjøpe benkeplater og bein. Veggen bak maskina er bare for å unngå at støv og sånt spruter bort på PCen og LCD-skjermen som blir stående på andre siden av veggen.
          Attached Files
          Last edited by tahustvedt; 16-08-07, 04:32.

Comment

• jijohans
            • Dec 2005
            • 1169

Her kan dere handle plater.. http://www.dragonplate.com/ecart/categories.asp?cID=3

Tahustvedt: Regner med du tar i på fresing og designing.. MTI sin laser klarte ikke å skjere ut i disse carbonlaminatene.
            -Jim Johansen-
            Flyklart:
            Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
            Under construction:
            Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Hvem er MTI?

I dag har jeg kjøpt bord. De hadde på lager så jeg fikk det med meg med en gang. Jeg har også kjøpt MDF og skjærte ut noen deler i morgest. Stikksaga skar litt på skrå av og til, jeg er ikke sikker på hvorfor men jeg mistenker at det sagbladet som fulgte med er dårlig så jeg kjøpte noen skikkelige Piranha sagblader i ettermiddag. Det går an å bruke delene selv om det er noen skrå områder på kantene. Jeg kjøpte også en billig benkbåndslipemaskin med slipeplate. Genialt for å rette av kantene på delene, det går dritfort og blir veldig fint. Skruene jeg bestilte kom også. Jeg trenger noen flere skruer så jeg bestiler en gang til.

Jeg skal ta noen bilder senere når jeg har limt sammen sideplatene og slipt til kantene. Kanskje jeg rekker det i kveld.
              Last edited by tahustvedt; 16-08-07, 18:49.

Comment

• jijohans
                • Dec 2005
                • 1169

Midt Troms Isolering, www.laserprodukter.no
                De har en laser stasjonert på Finnsnes som de graverer merkeskilt med...
                -Jim Johansen-
                Flyklart:
                Under construction:

Comment

• r.sagen
                  • Oct 2006
                  • 2

Sitter å leser innleggene deres meg stor interesse. Har hatt tanken oppe flere ganger på å lagen en lignende maskin.. Er det noen her som har en ca pris på hvor mye det koster å lage en slik cnc maskin?

Comment

• kapia
                    • May 2005
                    • 1435

hvor mye det koster? det kommer an på dele valget ditt egentlig. jo bedre deler jo mere går prisen opp, men se på ebay. der finner du mye bra.

jeg skal ikke bruke mer en 4000kr på alt komplett! men jeg har og vært heldig og fått mye fint :P

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Jeg har ikke noe budsjett, prøver bare å lage en bra maskin. Tror jeg havner på under 10000 i hvertfall for maskina med elektronikk. Programvare kommer på noen tusen i tillegg. I forhold til en tilsvarene maskin man får kjøpt tror jeg min bli bedre, og i hvertfall større, for prisen.

Her er resten av smådelene til Y- og Z-aksene. En kuleskrueklemme, to lagerbukker, plater til Z-trallene, topp og bunnplate til Z-huset, rør til støvsugerkanalen, og deksel til Z-huset.
                      Attached Files
                      Last edited by tahustvedt; 17-08-07, 17:45.

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg er ikke vant til å jobbe med så tykke trematerialer. Stikksag er ikke tingen. Skulle køpt en sirkelsag også. Men jeg kappet resten av delene oversize med et par mm og slipte resten til på slipemaskina og da ble det bra. Nå er jeg nesten ferdig med den nedre torsjonsboksen som skal være under bordet men må lade drillen før jeg skrur i de siste skruene. Legger ut bilde senere.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Da er den ferdig. Utskjæringene i andre enden er for å gå klar av kulemutteren som stikkes inn fra andre ende og skrus fast. 22 mm er overkill (igjen), men jeg bruker det jeg får tak i. Håper bare steppmotorene klarer å akselerere greiene.
                          Attached Files

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Karbonfiber kan jeg sikkert frese, men det må bli senere når jeg har funnet ut hvordan løsning jeg skal lage til for å frese med emnet under vann.

Nå er Y-aksen og Z-aksen ferdige med unntak av endebryterne. Bryterne havner innvendig. Nå må jeg bare få sammen sideplatene og bordet så er det meakaniske unnagjort. Kanskje jeg klarer å tørrkjøre i løpet av helga. Fytti rakkern det er mye arbeid å bygge en sånn maskin. Jeg knakk en gjengetapp i bunnen av Z-aksen, heldigvis på en ikke-kritisk plass. Jeg hadde heldigvis en M3 gjengetapp til så det stoppet ikke fremgangen.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Sideplatene nesten ferdige. Har limt, slipt og borret. Det mangler bare å forsenke bolthullene, men forsenkeren min tok kvelden så jeg må ta de med på jobb for å gjøre det etterpå. Jeg tar noen bilder senere når hele dritten er sammensatt.

Comment

• jijohans
                                • Dec 2005
                                • 1169

Originally posted by tahustvedt
                                Karbonfiber kan jeg sikkert frese, men det må bli senere når jeg har funnet ut hvordan løsning jeg skal lage til for å frese med emnet under vann.

.
                                Frese under vann? Hvorfor det? Og de platene fra Dragon Plate kan du ikke ha under van da de er laminert med plywood.... Graupner sine 100% carbonfiber plater er ca 50ganger dyrere..
                                -Jim Johansen-
                                Flyklart:
                                Under construction:

Comment

Working...