Du sier skoleeksempel på demokrati. Vanskelig og ikke å bli personlig men skal prøve så godt jeg kan.
Nå vet ikke jeg hva du vet og hva du tror eller har hørt fra andre. Det jeg refererer til er tilgjengelig fakta. Jeg har lest de dokumenter som foreligger i saken samt de to store trådene i dette forumet. I tillegg var jeg på ledermøtet og begynner etter hvert å få noen erfaringer selv samt de jeg får i miljøet generelt.
Denne "demokratiske saken" startet for åtte år siden!! (ref. NLF ledermøte i april -10(jeg var der)) UTEN at noen hittil kan fortelle hvorfor. Den ble så holdt "hemmelig" for de fleste medlemmer frem til en glipp i 2008 hvor det endte med et ramaskrik uten like. Vet ikke om du husker tråden her; "Begynnelsen på slutten..." Hvis ikke, les den!(hvis den ikke er fjernet igjen...)
Påfølgende revideringer kom etter massivt trykk fra medlemmene og resulterte i et revidert? utkast som ble fremlagt i forkant av nevnte ledermøte. Da fikk vi også vite at SU plutselig var utvidet med et nytt medlem(Rolf Meum)
Arbeidet med "nytt regelverk" er i sin HELHET startet av NLF - hittil er det INGEN kjente signaler fra LT eller andre styrende myndigheter om at dette bør på plass. Forskriften finnes ikke!! Dessuten er det uklart OM modellfly skal omfattes av Luftfartsloven. EU direktivet for sivil luftfart skal visstnok (må sjekkes, men LT sa det på årsmøtet!) være helt klar på at " model airplane for recreation use" IKKE kommer inn under Luftfartsloven. Kun hvis det er kommersiell interesse.
Du påstår skoleeksempel på demokrati? Forklar hvor demokratiet er!
Det som så skjer er at det kommer en masse unnskyldninger på HVORFOR denne demokratiske prosessen har startet.
Jeg kan nevne et par:
- Vi kan få et regelverk tredd nedover oss som hindrer oss i å drive sporten
- Hvis vi ikke gjør noe nå blir det slutt på hobbyen vår
- Dere husker vel Rally ulykken i -67 og de følgende det fikk
TULLBALL FRA ENDE TIL ANNEN.
Kan noen fortelle meg sist en organisasjon som NLF opplevde dette i Norge?
Tror vi må langt østover OG tilbake i tid før vi finner noe vi kan sammenligne oss med.
Jeg tør derfor påstå at dette er tomme motargumenter i mangel av andre fornuftige og dekkende forklaringer.
Årsaken til at jeg skriver dette er at det ikke finnes EN person i NLF systemet (ikke Terje engang da han levde. RIP Terje) som kan gi en noen lunde vettug forklaring på HVORFOR dette arbeidet ble startet i sin tid.
Du påstår skoleeksempel på demokrati? Forklar hvor demokratiet er!
En ting som fort blir oversett i alle disse innleggene er at DE ALLER FLESTE VIL HA ET REGELVERK! Vi som betalende medlemmer i NLF VIL HA NOE OG FORHOLDE OSS TIL!! DET må vel være bra?
Men vi vil ikke ha et uforståelig, et ikke gjennomførbart og lite gjennomtenkt regelverk.
Tror jeg har mange med meg når jeg sier vi vil ha et regelverk som:
- har substans i virkeligheten
- er mulig å gjennomføre i praksis
- får eierskap hos klubber og medlemmer
Klarer man dette vil et regelverk, forutsatt at det er laget av og for den aktiviteten de er tenkt for, bli et arbeidsverktøy i klubbene - noe man i fellesskap jobber for.
Med den kompetansen som finnes ute i modell Norge bør dette være relativt overkommelig oppgave å gjennomføre.
Legger man til de uttalelser som har kommet fra styrende myndigheter, LT, er jo de mer i vår gate enn NLF/SU sin.
Får vi til dette begynner vi å nærme oss hva jeg vil kalle demokrati!
Personlig syntes jeg NLF i denne saken har gått helt ut av sine rammer for god organisasjons skikk. Man skal huske at NLF skal JOBBE FOR MEDLEMMENE IKKE I MOT!
Det er faktisk aldri for sent å innrømme feil og ta en helomvending. Ei heller å invitere de som har tilkjennegitt seg i denne saken og få til et bredt og godt fundament som bygger på erfaringer gjennom mange år. Man unngår dermed mye unødvendig støy og misforståelser. Enkelt forkortet er det å ta signaler fra medlemsmassen på alvor!
Det er hva jeg vil kalle skoleeksempel på demokrati!
Mvh
Roar
Comment