Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 60

    Er ny her inne så om jeg ikke har letet nok så gi meg et spark bak...
    Jeg går med planer om å innvistere i nytt heli etter å ha lagt hobbyen på hylla for over 15 år siden. Det grunnleggende sitter vel inne enda håper jeg og har sett for meg muligens en Raptor 60. Har lett her inne etter omtale osv., men det er stort sett bare 30`en & 50`en som blir omtalt og det er så få butikker som har 60`en. Er dette en model som bør styres unna, trodde denne var like populær som de andre?
    Last edited by LarsO; 18-03-10, 22:28.

  • #2
    60-motorer er det lite av der ute nå.
    Men, Raptor 90 er absolutt noe å anbefale og det flyr meget godt!
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Hei
      Raptor 60 er nok litt "utdatert",da den blir litt slapp,hadde selv en R50 som jeg byttet ut i en R60,men blei skuffa over effekten.Så jeg vil anbefale og gå enten for en 50 eller 90maskin.
      Truls
      -------------------------
      Morro er det lell............?

      Comment


      • #4
        Ok og takk for svar. Ser det er i midretall ja i 60 motorer dog endel 70 til 60 om dere skjønner hva jeg mener.
        Da er nok Raptor 60 ikke så aktuell lenger siden denne sikkert om kort tid vil gå ut?
        90 hadde jo vært helt topp, fordeler med stor modell osv, men dyr.
        50 er jo egentlig en 30 maskin, bare oppgradert med større motor, blader osv.?
        Da må jeg vel gå for en 50 size, har tildligere flydd Kyosho Consept 30 og JR sin Ergo 50.
        Last edited by LarsO; 28-12-07, 23:40.

        Comment


        • #5
          raptor 60

          Men raptor 60 og raptor 90 er samme maskin. Så det er fullt mulig å oppgradere 60 til 90 etterhvert som man syns 60 utgaven blir for slapp, evt bruke 70 motoren. Og alle delene som passer til 90 går jo på 60. Så deletilgangen blir jo ikke noe problem
          Topflite Corsair Gold Edition" under bygging"
          Raptor 60
          Trainer 20 size
          trainer lavvinget 20 size
          Arising Star
          TRex 450S
          Sonic 1600
          mini funtana

          Comment


          • #6
            Sant nok, kom på dette da jeg hadde skrevet innlegget. Syns også T-rex 600 ser bra ut og den får jo glimrende omtale her på forum, dog den stopper på 50 size... Off, det er så mye å velge mellom, alt jeg har bestemt meg for er å få en "tung" og stabil maskin da det blåser alt for mye og ofte på her på vestlandet. Så når jeg endelig har tatt et valg på maskin så kommer det elektronikken, som det er enda større utvalg i. Kommer til å ta vinter og vår før jeg har klart å bestemme meg

            Comment


            • #7
              Denn skulle kanskje vært postet under en annen kategori, men fyller på her...
              Har laget en midlertidig handleliste med hovedkomponenter som ser slik ut:
              -Thunder Tiger Raptor 90 std
              -Futaba 7C Fasst
              -4x Futaba Digital Heli S9255
              -Futaba GY611 m/S9256 Servo
              -OS91 er usikker på om SZ eler SXH, trenger tips da jeg ser at alle er med sideeksos og den ene med pumpe + tips til en god potte som passer til modellen.


              Innspill mottas med takk.

              Comment


              • #8
                Oppsettet du har satt opp ser greit ut.

                611-gyroen er helt super. Det finnes rimeligere alternativer i dag, men de krever mer fikling for å få de til. Flyr selv med 611 i min 90-kjerre og det fungerer helt supert.

                Jeg har hatt OS 91 SZ-H PS (den med pumpe) i et år nå. Har nå satt inn en YS 91SR i stedet for denne motoren. Har enda ikke prøvd den.

                Vi var tre som hadde OS-motoren. Vi forsket mye, og min motor fikk vi aldri til. Det var vesentlig mindre power i min motor. Jeg kan på ingen måte si at det er en dårlig motor med utgangspunkt i min erfaring, men det er en del som sliter med den motoren med pumpe. Jeg har et inntrykk av at de som velger den uten pumpe er mer fornøyd.

                Når det gjelder potte så er det mye å velge blandt. Jeg flyr med Funtech A380/A382. Har også testet A385. Jeg bruker disse pga. vi har et støykrav på stripa, og vi har funnet ut at disse er de pottene som gir minst støy. De gir ikke like mye power som andre potter.

                De fleste benytter vel Hattori evt. Muscle Pipe. Finnes egentlig ikke noe fasitsvar og det kommer litt an på hva du er ute etter.
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment


                • #9
                  Nå ser handlelista slik ut foreløbig:

                  -Thunder Tiger Raptor 90 std
                  -Futaba 7C Fasst
                  -4x Futaba Digital Heli S9255
                  -Futaba GY611 m/S9256 Servo
                  -OS91SZ H Ring heli engine m/60M carb

                  Dette skal bli gøy, gleder meg i hel til å bygge igjen
                  Forslag til gode og stabile blader? De treger ikke være noe spes. kvalitet da det sikkert blir lett triming av plen ettpar ganger i begynnelsen.

                  Noen som vet om det er hull/innsparing i motovifta til magneten/governoren i en Raptor 90, evnt. en annen vifte som er klar for dette?

                  Kom gjerne med innspill.
                  Last edited by LarsO; 30-12-07, 21:12. Reason: Skrive-leif..

                  Comment


                  • #10
                    Jeg synes absolutt at du bør oppgradere til en radio med mer enn 7 kanaler. Futaba 9C eller JR 9X er eksempler på gode radioer som har bedre funksjonalitet og vil holde lengre. 7 kanaler er vel ikke mer enn at det holder akkurat for et helikopter og dermed vil det bli vanskeligere å sette opp for eksempel governor.

                    Jarle
                    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                    Comment


                    • #11
                      Hmmm, hva skal du med mer enn syv kanaler egentlig? Jeg har kun brukt mer hvis jeg skal lage en måte å slippe noe fra helikopteret som f.eks. en fallskjermhopper..
                      Mvh
                      Bjørn Tore Espevik

                      Team Visa...

                      Comment


                      • #12
                        Takker for innspill, skal se litt nærmere på disse to alternativene. Governor tar bare en kanal i så fall? Litt dumt at JR`en blir levert med så liten batteripakke da...

                        Comment


                        • #13
                          I en 90-kjerre ville jeg ha valgt en regulator løsning rundt batteri. Jeg bruker fromeco sin regulator og batteri (7.4V 5200mah). Da har du til 10-12 turer selv med digitale servoer som drar masse strøm.

                          Regulator : Siden finnes ikke

                          Batteri :
                          Siden finnes ikke

                          I tillegg kan det være greit å ha en slik tester :

                          Siden finnes ikke

                          Og så kan du bruke denne som bryter :

                          Siden finnes ikke


                          Du har kanskje en lader som tar lipo og kan settes til 7.4V evt. 2S.
                          - Erik -

                          ------------------------------------------
                          Logo 600SX + 6003D
                          Logo 400SE

                          Futaba 18MZ

                          Comment


                          • #14
                            Takker for forslag, keep`em coming .
                            Ser det er mye elektronik jeg aldri har hørt om her ja. Regulator slik at du kan ha en mye sterkere strømkilde og "prosjonere" strømstyrken etter behov til de forskjellige komponentene, en veldig fiks ting syns jeg som gjør at du kan ha store batterier, i dette tilfelle 7,2v.
                            Når det gjelder Pin&Flag Switch, satt jeg som et spørsmåltegn i noen sek. og lurte fælt. Greia er da at det rett og slett er en strømmbryter, dra ut "sikringen" og det er strøm på systemet, sett "sikringen" på plass og systemet legges dødt. Har jeg forstått det riktig da?
                            Andre ting som er et "must" som trengs? Kom med dem.
                            Takker for alle innspill og forslag.

                            Comment


                            • #15
                              Vurderer å oppgradere sender til Fytaba sin 9C super std så da blir handlelista i grove trekk seende slik ut:
                              -Thunder Tiger Raptor 90 std
                              -Futaba 9c super std
                              -4x Futaba Digital Heli S9255
                              -Futaba GY611 m/S9256 Servo
                              -OS91SZ H Ring heli engine m/60M carb
                              -Futaba Governor GV-1

                              Er menigmann enig i dette?
                              Gi meg gjerne tilbakemeldinger

                              Comment

                              Working...
                              X