Unconfigured Ad

Collapse

Sbach 342 Pilot Rc 40%

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SmurfAir
    • May 2013
    • 1629

    #211
    Wow! Nice og glossy overflate på de vingene!

    Dsub-9 sitter som pokker, men etter lodding så ville jeg ha brukt epoxy på baksiden (rundt pinnenes loddepunkter).
    For bøyer du en av pinnene litegran så den bommer på hunn-kontakten, så kan det hende at du skyver ut pinnen.
    Likte ide'n, det var smart tenkt - regner med at tanken er å bruke en for panel-montering å sette den i innerste spante?

    Edit: Sikkert lurt å kjøpe noen av litt god kvalitet, f. eks. Foxconn eller annen kjent produsent.
    Forskjellene er vel kanskje hvor godt bena er forankret i plasten, samt metallet i pinnene.
    En annen ting som også kan være en fordel ved å "støpe" pinnene fast på baksiden med epoxy, er at ikke pinnene skal vibrere i plasten etter hvert og evt. lage noe støy i signalene.
    Last edited by SmurfAir; 14-02-14, 00:51.

    Comment

    • ole.foll
      • Apr 2005
      • 1043

      #212
      Tenkte å feste dsub-9 kontakten innerst på vingen og den andre løst slik at det er enkelt å koble opp. Hunn kontakt i vingen og hann kontakt fra powerbox. Sikkert ikke dumt å bruke epoxy rundt loddingene for å forsterke. Har ingen erfaring med disse kontaktene enda, men hørte de skulle være bra. Kjøpte 10par på ebay jeg. Får håpe de duger. http://www.ebay.com/itm/130933093978...84.m1439.l2648

      Originally posted by SmurfAir
      Wow! Nice og glossy overflate på de vingene!

      Dsub-9 sitter som pokker, men etter lodding så ville jeg ha brukt epoxy på baksiden (rundt pinnenes loddepunkter).
      For bøyer du en av pinnene litegran så den bommer på hunn-kontakten, så kan det hende at du skyver ut pinnen.
      Likte ide'n, det var smart tenkt - regner med at tanken er å bruke en for panel-montering å sette den i innerste spante?

      Edit: Sikkert lurt å kjøpe noen av litt god kvalitet, f. eks. Foxconn eller annen kjent produsent.
      Forskjellene er vel kanskje hvor godt bena er forankret i plasten, samt metallet i pinnene.
      En annen ting som også kan være en fordel ved å "støpe" pinnene fast på baksiden med epoxy, er at ikke pinnene skal vibrere i plasten etter hvert og evt. lage noe støy i signalene.
      Ole Kr Follstad

      BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
      PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
      EF Extra 300 60"
      EF Extra 300 104" Eme120
      GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
      ESM Bearcat, NGH 38cc
      Phoenix p51D Mustang, Dle55
      Phoenix K8b, 1:2,5 6m
      Hangar 9 Piper cub 1\4
      Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

      Comment

      • alflovvold
        • Sep 2009
        • 5527

        #213
        Går nok neppe galt med disse, så lenge man har store, gode kontaktflater og klarer å lodde disse ryddig så må det jo være bankers..

        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment

        • ole.foll
          • Apr 2005
          • 1043

          #214
          Har trua Hva slags kontakter bruker du på storfugl'n din Alf?

          Originally posted by alflovvold
          Går nok neppe galt med disse, så lenge man har store, gode kontaktflater og klarer å lodde disse ryddig så må det jo være bankers..
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment

          • alflovvold
            • Sep 2009
            • 5527

            #215
            Kjører MPX på 2stk samt vært lat - kun JR skjøtekabel på den ène med clips på selvsagt.. funker helt fint det også!
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment

            • SmurfAir
              • May 2013
              • 1629

              #216
              Funker sikkert de, det var ekstremt billig for på Elfa koster disse 100 kr stk. ved kjøp av 10 stk.


              Dersom du bruker epoxy så er du nok safe uansett, på bildet under ser du at det er "fylt" bakplate.
              Det er ikke uten grunn, for det er som jeg sa enkelte av disse som har litt slakk og dårlig hold i plasten.
              Får både strekkavlastning, sikring av pinnene for utglidning og minsker muligheten for mekanisk støy ved å lime baksiden.

              Click image for larger version

Name:	Dsub.JPG
Views:	1
Size:	23.4 KB
ID:	606651

              Comment

              • Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

                #217
                Det er enorm forskjell på billig D-sub fra Kina kontra de "dyre" fra Elfa (som sikkert er produsert i Kina de også).
                Jeg bruker 9 pin D-sub i de fleste seilflyene og alle "billigutgave" pluggene er byttet med "dyre" utgaver.
                Her er noen av fordelene:
                • Legeringen er på kontaktflatene er rent gull og ikke bare tinn eller hvis man er heldig - Kina gull (messing).
                • Kontakt flaten og klemme trykket mellom kontaktflatene (pinnene) holder seg konstant og blir ikke slakk etter et titalls sammenkoblinger. En dårlig kontaktflate medfører spenningstap som igjen kan medføre i nedsatt servohastighet som i verste fall ender opp i usymmetriske servoutslag.
                • Pinnene er vesentlig sterkere/stivere - er du uheldig å får en liten bøy på en pinne i "billig" pluggen kan du risikere at den ligger som et trekkspill inne i pluggen ved neste sammenkobling.
                • Som nevnt i en tidligere tråd er selve pluggen vesentlig mer stabil mekanisk, og man slipper pinner som "bakker ut" gjennom plasten i bakstykke.

                Kunne sikkert nevnt mange flere punkter....

                For min del gidder jeg ikke å risikere å miste en modell til flere (ti)tusen kroner p.g.a. at jeg sparte noen få kroner på en plugg - det blir bare for dumt.
                Last edited by Quadrocopter; 14-02-14, 19:48.

                Comment

                • ole.foll
                  • Apr 2005
                  • 1043

                  #218
                  Går sakte men sikkert fremover med sbachen. Målet var å få den ferdig til Fagernes, men siden det ble avlyst har jeg ikke stressa de siste ukene. Har nå fått bygd ny firewall som passer da170'n. Firewallen som satt der fra før var kappet for å passe en dle222. Bygde ut 8cm. Syns resultatet ble ganske bra. Bilder tatt før og etter...
                  Attached Files
                  Last edited by ole.foll; 27-03-14, 00:37.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment

                  • ole.foll
                    • Apr 2005
                    • 1043

                    #219
                    Passer futaba servoarmer på savox servoer tru? noen som vet ?
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment

                    • Guest

                      #220 Unapproved
                      Yes they do
                      Fin motorbox

                      Comment

                      • ole.foll
                        • Apr 2005
                        • 1043

                        #221
                        aha tøft. Da blir det flyging på helgøya i morra dvs ikke med sbach med med 91" extra(med ny throttle servo

                        Takk for det AndersE ble ikke så verst syns je

                        Originally posted by anders e
                        Yes they do
                        Last edited by ole.foll; 31-03-14, 21:38.
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment

                        • ole.foll
                          • Apr 2005
                          • 1043

                          #222
                          Sbachen er straks klar, og blir med til Fagernes neste helg. Håper å få tatt maiden og justert litt før treffet, men får se om jeg rekker. Har holdt på iherdig de siste dagene med eksos, canisteroppheng, bafling +++ Det som gjennstår er legge opp servokabler, ca 12m, sette inn powerbox, killsvitsj og justeringer. Må også lage feste i vingen og stabb til dsub 9 kontaktene. Genialt hurtigkontakt for 3 servoer. Satser på denne baflinga gjør susen ang temp. Har skjært ut endel i betrekning under pottene for å få mest mulig lufting. Vurderer også og sette på fins på cowlingen over hver sylinder men vet ikke om man trenger det. Glasset i underkant av cowlingen forran forgasser er tettet igjen, men vurderer å skjære ut igjen så man kommr til choke osv. Vet ikke om det har så mye å si på temperaturen om det er åpent der, evt om det har noe å si iforhold til forgasseren?
                          Attached Files
                          Last edited by ole.foll; 10-03-15, 17:23.
                          Ole Kr Follstad

                          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                          EF Extra 300 60"
                          EF Extra 300 104" Eme120
                          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                          ESM Bearcat, NGH 38cc
                          Phoenix p51D Mustang, Dle55
                          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                          Hangar 9 Piper cub 1\4
                          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                          Comment

                          Working...