Unconfigured Ad

Collapse

Vedrørende nytt regelverk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Decathlon
    • Nov 2001
    • 234

    #241
    Vi har medlemsmøte i morgen, hvor dette hovedsak. Håper flere av medlemmene har lest igjennom dette med litt kritiske øyne og tør å si ifra.

    Nevnte min skepsis til dette forslaget på forrige møte og fikk da kommentarene "det er jo bare å gå over nytt fly (7-25kg) å godkjenne det hvis det tilfredsstiller kravene" og når jeg nevnte dette med opplæring og fly opp til bevis var kommentarene at "alle har flydd så mye på simulator på forhånd at instruktør knapt behøver å gjøre annet enn å være tilstede under testen".

    Vel det skal gjennomføres teoretisk opplæring, og en person har vel ikke lov å ta opp en modell over 1/1,5kg på egen hånd før "Bevis A" er tatt, all flyving før det må tas sammen med instruktør. Dette blir det rekruttering av!!!?#%&#

    Også er det all papirflyt som følger med dette, går vel 2mnd fra man ønsker en modell godkjent til man endelig kan fly den..

    Så regner dessverre med og mot min vilje at det meste i regelverket vil ønskes velkommen av vår klubb
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

    Comment

    • strofe
      • Sep 2004
      • 249

      #242
      Originally posted by Decathlon

      Så regner dessverre med og mot min vilje at det meste i regelverket vil ønskes velkommen av vår klubb
      Har såpass tro på Tromsøværinga at når de har lest igjennom forslaget ser de galskapen....
      Mvh
      Bent Andreassen




      Harstad Modellflyklubb på Facebook
      http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

      Comment

      • icepilot
        • Jan 2006
        • 70

        #243
        Originally posted by Decathlon
        Vi har medlemsmøte i morgen, hvor dette hovedsak. Håper flere av medlemmene har lest igjennom dette med litt kritiske øyne og tør å si ifra.

        Nevnte min skepsis til dette forslaget på forrige møte og fikk da kommentarene "det er jo bare å gå over nytt fly (7-25kg) å godkjenne det hvis det tilfredsstiller kravene" og når jeg nevnte dette med opplæring og fly opp til bevis var kommentarene at "alle har flydd så mye på simulator på forhånd at instruktør knapt behøver å gjøre annet enn å være tilstede under testen".

        Vel det skal gjennomføres teoretisk opplæring, og en person har vel ikke lov å ta opp en modell over 1/1,5kg på egen hånd før "Bevis A" er tatt, all flyving før det må tas sammen med instruktør. Dette blir det rekruttering av!!!?#%&#

        Også er det all papirflyt som følger med dette, går vel 2mnd fra man ønsker en modell godkjent til man endelig kan fly den..

        Så regner dessverre med og mot min vilje at det meste i regelverket vil ønskes velkommen av vår klubb
        Det bør faktisk være slik at medlemmer som ikke har lest hele det foreslåtte regelverket ikke har stemmerett - man kan ikke få lov til å stemme igjennom et håpløst forslag som dette på vegne av alle modellflyvere i Norge dersom man ikke vet hva det dreier seg om. Vi får håpe at alle forstår at det er bedre å vente på et fornuftig regelverk enn å bare svare JA til noe de vil angre på senere.
        Last edited by icepilot; 11-10-10, 18:07.
        Tor Christiansen

        Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
        FeiBao Panther/GBooster 160
        Savex L39/Wren 44
        Grumania SU27/Wren 44
        Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
        Mustang/Laser 120
        3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
        Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
        Kyosho Cap 232/SC .91
        + noen trainere og smårusk...

        Comment

        • Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

          #244
          Decathlon; Send ut en mail til medlemmene med link til denne tråden. Evt kopier/lim inn det du mener er de beste argumentene i et word dokument som du tar med eller skriver ut til klubbmøtet. Har bodd 2,5 år i Tromsø så jeg vet at tromsøværinger ikke er helt håpløse
          Geir


          3D plane - 1D brain

          Comment

          • joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

            #245
            Originally posted by icepilot
            Det bør faktisk være slik at medlemmer som ikke har lest hele det foreslåtte regelverket ikke har stemmerett - man kan ikke få lov til å stemme igjennom et håpløst forslag som dette på vegne av alle modellflyvere i Norge dersom man ikke vet hva det dreier seg om..
            Tviler på at MFS teller slik, men jeg kan ta feil...? Må der være samme antall "NEI" til høringsutkastet for at det skal forkastes som det antall klubber som trengs for å kreve ekstraordinært ting?

            "Noen" har summert sakene fra Danmark, England og Tyskland og funnet det minste felles multiplum. Eller på godt norsk; tar man det lempeligste fra disse landene får vi gode regler her til lands. Og LT vil kanskje ikke kreve strengere regler enn de lempeligste i disse landene? Så har vi lagt til saker fra HG/PG-seksjonen her til lands. Da har man en grei jobb med å lage et lettlest og lettfulgt rgeelverk som vi kan leve godt med
            Nå er bare problemet å skrive det ned i en profesjonell tone... Valium noen?
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment

            • Kato
              • Sep 2005
              • 115

              #246
              I TRMFK vil vi svare iht den mal og struktur seksjonen har lagt opp til. Det synes vi seksjonen med det arbeid som er utført helt klart fortjener.

              Et blankt nei eller ja er utvilsomt for unyansert.

              Alle klubber bør gjøre dette på en god og konstruktiv måte og ikke la seg friste til å ta lettvinte løsninger som man inviterer til her.

              mvh
              Ketil

              Comment

              • icepilot
                • Jan 2006
                • 70

                #247
                Originally posted by Kato
                I TRMFK vil vi svare iht den mal og struktur seksjonen har lagt opp til. Det synes vi seksjonen med det arbeid som er utført helt klart fortjener.

                Et blankt nei eller ja er utvilsomt for unyansert.

                Alle klubber bør gjøre dette på en god og konstruktiv måte og ikke la seg friste til å ta lettvinte løsninger som man inviterer til her.

                mvh
                Ketil
                Dette er ingen lettvint løsning - vi har gått gjennom hver side av forslaget og har konkludert med at dette er alt for omfattende og komplisert å gi detaljerte innspill til, det ville bli et dokument like langt som forslaget. For øvrig mener vi at forslaget går alt for langt i forhold til LT's ønsker, og vi vil derfor ikke ta dette forslaget som utgangspunkt for den videre prosessen med regler for modellfly i Norge. Vi ønsker å få en åpen og bred debatt om hva et nytt regelsett skal innebære - ikke en lukket prosess som ikke har tatt hensyn til medlemmenes ønsker i løpet av 8 års utvikling.
                Tor Christiansen

                Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                FeiBao Panther/GBooster 160
                Savex L39/Wren 44
                Grumania SU27/Wren 44
                Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                Mustang/Laser 120
                3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                Kyosho Cap 232/SC .91
                + noen trainere og smårusk...

                Comment

                • Decathlon
                  • Nov 2001
                  • 234

                  #248
                  Originally posted by strofe
                  Har såpass tro på Tromsøværinga at når de har lest igjennom forslaget ser de galskapen....
                  Har du fortsatt tro når jeg forteller at en del av styret har dannet et lokalt SU, som med godkjenning fra styret har vedtatt noen sikkerhetsregler uten å lufte det for medlemmene. I disse reglene blir vi henvist til "grøfta" mellom stripe og depot for oppstart og justering av motorer. Ønsker selv motorkjøring bort fra depot, men da må det først legges tilrette for det, så kan regler komme. Nok om det.
                  Mvh Tommy Fosland
                  Tromsø MFK

                  Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

                  Comment

                  • Sniper
                    • Nov 2005
                    • 1386

                    #249
                    Må være plagsomt for styret å ha alle de brysomme medlemmene..
                    Geir


                    3D plane - 1D brain

                    Comment

                    • Kato
                      • Sep 2005
                      • 115

                      #250
                      Originally posted by icepilot
                      Dette er ingen lettvint løsning - vi har gått gjennom hver side av forslaget og har konkludert med at dette er alt for omfattende og komplisert å gi detaljerte innspill til, det ville bli et dokument like langt som forslaget. For øvrig mener vi at forslaget går alt for langt i forhold til LT's ønsker, og vi vil derfor ikke ta dette forslaget som utgangspunkt for den videre prosessen med regler for modellfly i Norge. Vi ønsker å få en åpen og bred debatt om hva et nytt regelsett skal innebære - ikke en lukket prosess som ikke har tatt hensyn til medlemmenes ønsker i løpet av 8 års utvikling.
                      Såvidt jeg kan se er forslaget egentlig basert på endel større prinsipper. Anser det som lettvint å si nei om man ikke kan konkretisere til seksjonen hvilke prinsipper man er uenig om. Om man er uenig i prinsipper så er det fort gjordt å nedfelle dette og komme med forslag til prinsippendring. Det avstedkommer ikke lengre avhandlinger. Så langt jeg kan se eksisterer det pr dato ikke alternative forslag.

                      mvh
                      Ketil
                      Last edited by Kato; 11-10-10, 22:55.

                      Comment

                      • Wulf
                        • Jun 2007
                        • 2055

                        #251
                        Originally posted by Sniper
                        Må være plagsomt for styret å ha alle de brysomme medlemmene..
                        Det beste hadde nok vært å byttet ut medlemmene. Maken til kravstore modellflygere (ironi)

                        Trond
                        Balsa

                        Comment

                        • -GAS-
                          • Jun 2007
                          • 1323

                          #252
                          Originally posted by Kato
                          Så langt jeg kan se eksisterer det pr dato ikke alternative forslag.

                          mvh
                          Ketil
                          Jo det gjør det faktisk, stort sett hele denne tråden omhandler det. De fleste av oss her vil begynne på nytt med et forslag til regelverk av modellflygere for modellflygere. Vi vil ha regler som er mulig å etterleve i praksis, som er forståelige for den vanlige mann i gata og fornuftige. Så enkelt er det rett og slett
                          Christen
                          http://jetsofnorway.com/

                          Comment

                          • Kato
                            • Sep 2005
                            • 115

                            #253
                            Originally posted by Christen
                            Jo det gjør det faktisk, stort sett hele denne tråden omhandler det. De fleste av oss her vil begynne på nytt med et forslag til regelverk av modellflygere for modellflygere. Vi vil ha regler som er mulig å etterleve i praksis, som er forståelige for den vanlige mann i gata og fornuftige. Så enkelt er det rett og slett
                            Det der er fremdeles ikke noe forslag. Kun et ønske.

                            Ketil

                            Comment

                            • icepilot
                              • Jan 2006
                              • 70

                              #254
                              Vi har i vårt innlegg sagt at vi vil bidra aktivt til en nytt (og fornuftig) regelverk når det foreliggende er forkastet. I dette vil vi forsøke å oppfylle nettopp det som Christen her ønsker seg - og som ser ut til å være i tråd med det de aller fleste her ønsker seg.
                              Tor Christiansen

                              Skymaster F-16 1/6 med Jetcat P180
                              FeiBao Panther/GBooster 160
                              Savex L39/Wren 44
                              Grumania SU27/Wren 44
                              Spacewalker/OS 160 Gemini med selvstarter
                              Mustang/Laser 120
                              3x Kyosho F-16/Kontronik børsteløs
                              Kyosho T-33/Kontronik Børsteløs
                              Kyosho Cap 232/SC .91
                              + noen trainere og smårusk...

                              Comment

                              • -GAS-
                                • Jun 2007
                                • 1323

                                #255
                                Hele Norge er jo tuftet på demokrati, jeg syns det er veldig lite med dette forslaget som minner om det. Man kan gjerne si at vi har et ønske...... hvis det er mange nok som ønsker seg forandringer må de bli hørt.
                                Christen
                                http://jetsofnorway.com/

                                Comment

                                Working...